De lijst der lijstjes: Marketingfacts 2011 in cijfers
Roll the drums… pak de rekenmachine…zet je mobieltje offline en ga er maar even voor zitten:-) Net zoals op de laatste dag van 2007, 2008, 2009 en 2010 is het ook nu weer tijd voor het ultieme paarse broeken hoogtepunt, de lijst der lijstjes: Marketingfacts 2011 in cijfers!
Een uitgebreid artikel met veel info: van de top10 artikelen op basis van doorkliks en reacties over 2011, de top10 artikelen aller tijden, tot de artikelen die het meest geshared zijn in de social media. En wegens succes ook dit jaar weer een vette infographic uit de koker van onze grafisch ontwerper Erik Wiegers.
In 2011 verschenen er in totaal 1.814 artikelen op Marketingfacts dit is exclusief Marketingfacts Jobs en de 5 Viral Friday's per week. Gemiddeld gaan er tussen de 156 artikelen (Mei) en 204 artikelen (januari) per maand online op Marketingfacts. Langste artikelen dit jaar waren: Het Guerrilla Marketing alfabet: Van Assvertising tot…, Social Media Tools & Listening Centers 2011 en het Economisch weerbericht (143): APPificatie de norm in onze economie van aandacht, beleving en kennis. Verdeling. Sinds de oprichting van Marketingfacts in 2002 zien we dat de artikelen door een steeds grotere groep bloggers worden geschreven.
REACTIES PER ARTIKEL |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
In 2003 (het eerste volledige jaar Marketingfacts) werd 80% van de artikelen door Marco Derksen zelf geschreven en was hij 1 van de 12 bloggers. Dit jaar leverde 203 bloggers één of meerdere artikelen aan. Hoewel 25% van het aantal artikelen uit de pen van Danny Oosterveer en Matthijs van de Broek kwam, zijn inmiddels 59 bloggers verantwoordelijk voor 80% van de artikelen op Marketingfacts in 2011. Verschuiving reacties. 2007 was met gemiddeld 11,7 reacties per artikel een topjaar. Sindsdien zien we het aantal reacties gestaag teruglopen. Dat wil zeggen op Marketingfacts zelf. Met de opkomst van microblogging zien we dat er wordt gereageerd in de social media zodra daar artikelen van Marketingfacts worden gedeeld. De reacties en soms ook de discussies schuiven van het weblog naar de sociale platformen.
Top 10 Marketingfacts artikelen 2011
Voor wie Marketingfacts een beetje heeft gevolgd zal het geen verrassing zijn dat qua aantal doorkliks Zet je klant op nummer 1 en voorkom negatieve WOM van @dannyoosterveer dit jaar op nummer 1 staat. Met dank aan Geen Stijl leverde dit artikel met de persoonlijke Free Record Shop ervaring van Jaap Bloem een record aantal doorkliks op en niet alleen voor 2011 een topper zo blijkt verderop in dit artikel.
Bijzondere prestatie voor blogger Frederik van de Vuurst. Hij schreef in totaal twee artikelen voor Marketingfacts waarvan Top 10 redenen waarom Google+ een bedreiging vormt voor Facebook meteen op nummer 2 staat qua aantal doorkliks. Hoewel zoals eerder aangegeven het gemiddeld aantal reacties per artikelen de laatste jaren terugloopt, zijn er nog steeds artikelen die een fors aantal reacties op Marketingfacts opleveren. @jwalphenaar schreef Social media voor ons bedrijf? We nemen een stagiair en dat leverde met 61 reacties de nummer 1 positie van 2011 qua aantal reacties op.
Top 5 Social Sharing
In 2010 had ik al aangeven ook graag de statistieken op basis van social sharing te delen maar dat de cijfers toen niet eenvoudig te verkrijgen waren. Na het nodige gepuzzel hebben we nu de mogelijkheid om geautomatiseerd per artikel de social sharing gegevens op te vragen van Twitter, Facebook, +1 en LinkedIn. Dat levert een tweetal interessante tabellen op waarbij het duidelijk is dat artikelen die veel gedeeld worden op Twitter, niet (altijd) ook op de andere platformen veel worden gedeeld.
TOP 5 SOCIAL SHARING MARKETINGFACTS 2011 |
|
|
|
De in de bovenstaande tabel opgenomen buttons van Facebook en Twitter tonen de actuele aantallen op dit moment. In de loop der tijd kan deze iets gaan afwijken van de vastgestelde top5. |
Social = 62 Tweets + 7 Likes + 2,5x +1 + 17x LinkedIn Share Vrijwel elk artikel op Marketingfacts wordt gedeeld op één of meerdere sociale netwerken. Twitter voert daarbij duidelijk de boventoon. Gemiddeld werd een Marketingfacts-artikel in 2011 62x gedeeld op Twitter, 7x op Facebook geliked, 2,5x voorzien van +1 en 17x gedeeld op Linkedin. Daarbij is rekening gehouden met feit dat de +1 knop rond augustus is toegevoegd op Marketingfacts. Qua sharing voert Twitter dus de boventoon. Voor een (klein) deel wordt het veelvuldig delen op Twitter ook door onszelfs veroorzaakt. Elk artikel dat online gaat wordt binnen enkele minuten geheel automatisch op @Marketingfacts gedeeld. Dat leidt tot bezoekers met veelal een twitteraccount die vervolgens een deel van de artikelen zelf weer twitteren. Veel gedeeld op Twitter zegt echter ook weer niets alles; Het artikel Waar letten twitteraars op bij de beslissing jou te volgen van @mcoster werd weliswaar meer dan 1000x gedeeld op Twitter maar haalde niet de top10 qua aantal doorkliks in 2011. Opvallend dat Social media voor ons bedrijf? We nemen een stagiair goed scoorde in de top10 van 2011, op Twitter het meest gedeelde Marketingfacts artikel in 2011 is, het op LinkedIn ook goed doet, maar de top5 van Facebook of G+ niet haalt.
TOP 5 SOCIAL SHARING MARKETINGFACTS 2011 |
|
|
|
De in de bovenstaande tabel opgenomen buttons van LinkedIn en Google tonen de actuele aantallen op dit moment. In de loop der tijd kan deze iets gaan afwijken van de vastgestelde top5 |
Verrassend om te zien dat Veilig Twitteren – Weet wat je aanklikt! van gastblogger @michielb in de top5 van LinkedIn terecht is gekomen. Het is een prima artikel maar staat met betrekking tot doorkliks/reacties en sharing op andere platformen niet bovenaan. Iets in het artikel leidt er toe dat men dit graag juist op LinkedIn deelt.
Top 5 ReclameReviews
Elke week geeft David Brinks zijn oordeel over een commercial in de ReclameReviews op Marketingfacts. BBC bij KPN was in 2011 de topper van alle reclamereviews door @Davidbrinks. Een typisch Britse vriendengroep vermaakt zich prima in Amsterdam, totdat de heren in hun hotelkamer tot de ontdekking komen dat ze geen BBC kunnen ontvangen op hun televisie. Daar wordt echter direct wat aan gedaan… Deze campagne van KPN leverde dusdanig veel doorkliks op dat meteen de nummer 1 positie qua Reclame Review doorkliks All Time wordt bereikt.
TOP 5 RECLAMEREVIEWS O.B.V. DOORKLIKS |
|
2011
|
ALL TIME
|
Top 10 Marketingfacts artikelen All Time
Twee jaar lang voerde mijn artikel Eerste ervaringen met de UPC Mediabox uit 2005 de All Time top10 qua doorkliks aan mede dankzij de longtail-effect van Google. Dit jaar is daar verandering ingekomen.
TOP 10 MARKETINGFACTS ARTIKELEN ALL TIME |
|
OP BASIS VAN AANTAL DOORKLIKS
|
OP BASIS VAN AANTAL REACTIES
|
Mede dankzij een artikel op Geen Stijl heeft Zet je klant op nummer 1 en voorkom negatieve WOM nu de meeste doorkliks behaald van alle artikelen op Marketingfacts. Andere artikelen uit 2011 die de All Time top10 behaalde zijn Top 10 redenen waarom Google+ een bedreiging vormt voor Facebook en Facebook in Nederland: Een analyse. Qua aantal reacties All Time delen Joost toegankelijk voor iedereen van @gijsbregt en Eerste ervaringen met de UPC Mediabox van ene @evr met 172 reacties de nummer 1 positie.
Top 10 Marketingfacts Bloggers
Logischerwijs leverde @Dannyoosterveer en de naar InSites vertrokken communitymanager @mgvandenbroek de meeste artikelen aan voor Marketingfacts in 2011. Mooi om te zien dat Gianluigi Cuccureddu (@9010nl) die in 2011 van start ging als blogger bij Marketingfacts meteen de top10 van 2011 weet te bereiken. Marco en ikzelf staan qua aantal artikelen nog steeds in de top3 bloggers All Time maar 't is duidelijk dat we het de laatste jaren het wat rustiger doen op Marketingfacts. Heb zelf dit jaar veel tijd gestoken in wat technische zaken zoals het geautomatiseerd twitteren van nieuwe Marketingfacts artikelen en iets minder in het bloggen. Maar gelukkig nog wel de top10 van 2011 met twee artikelen gehaald!
TOP 10 MARKETINGFACTS BLOGGERS |
|
OB.V. AANTAL ARTIKELEN IN 2011 |
O.B.V. AANTAL ARTIKELEN ALL TIME |
Top 10 Marketingfacts Leden
Prachtige lijstjes natuurlijk maar geen succesvol blog zonder leden. Zij leveren de doorkliks en de reacties! Dus last but zeker not least een top10 van de leden van Marketingfacts op basis van het aantal reacties. Alleen de reacties van ingelogde leden tellen mee in dit overzicht.
TOP 10 MARKETINGFACTS LEDEN |
|
O.B.V. AANTAL REACTIES IN 2011 |
O.B.V. AANTAL REACTIES ALL TIME |
Mike van Hoenselaar heeft in 2011 de meeste reacties op Marketingfacts geplaatst. Met 91 reacties heeft hij een ruime voorsprong op de nummer 2 Erwin Postma. Met maar liefst 900 reacties voert Anders Floor nog steeds de All Time lijst aan.
Infographic Marketingfacts 2011
Vandaag de dag mag in een artikel met zoveel statistische gegevens een infographic eigenlijk niet ontbreken! Vorig jaar leverde Erik Wiegers (@erikwiegers) de Infographic Marketingfacts 2010 aan en werd hij vervolgens ook verantwoordelijk voor het ontwerp van het Marketingfacts Jaarboek. Ook dit jaar heeft Erik weer gezorgd voor een infographic van bovenstaande reeks cijfers:
“Ik heb geprobeerd weer een unieke infographic maken, die op zichzelf staat en waarbij info en vorm samen gaan. Soms iets meer vorm, soms wat meer gericht op de info. Ik kwam gaandeweg tot dit futuristische ontwerp, welke hier en daar in de lijn ligt met die van vorig jaar, maar ook vooral lekker anders is.”
Opnieuw een fraaie visualisatie deed mijn denken aan André Kuipers 😉 Bedankt Erik! Als je op bovenstaand plaatje klikt opent de Infographic Marketingfacts 2011 in full size. Mocht je willen inzoomen open dan deze pdf van de infographic 2011. Dat was de terugblik op de cijfers. Mooie cijfers die we met zijn allen van bloggers, reageerders tot lezers in 2011 hebben bereikt. Mede namens @marcoderksen, @bramfasseur en @dannyoosterveer:
HARTELIJK BEDANKT!
Wat een prachtig overzicht. Erg veel werk geweest zo te zien.
Wist helemaal niet dat ik 91x gereageerd had dit jaar.
Wellicht volgend jaar in de bloggerlijst? 😉
Lijkt me een mooi voornemen 😉
Heel leuk om te lezen, en een goed overzicht van de artikelen die ik gemist heb en dus zo makkelijk nog eens na kan lezen. Top! Fijne jaarwisseling mensen 🙂
Conclusie: volgend jaar minder bloggen maar meer schrijven over social media, duidelijk DE topic die iedereen interesseert 🙂 Of toch maar niet 😉
Ow, en proficiat, Danny: sterk de wisseling van de wacht doorgekomen! Fijn 2012 allemaal.
Toch maar niet he 😉 Thanks JP!
Mag m’n eigen regels niet overtreden he: quality above quantity 😉
Mooi lijstje weer! Vette infographic :). Hoop niet dat iedereen nu denkt: woow, laten we nu in 2012 heeeeel veeeel over social media gaan schrijven, want blijkbaar is dat populair. Meer cases, meer kennis, meer focus!
Leuk overzicht, Erik. Opmerkelijk dat het aantal pageviews extreem hoog blijft (niet alleen het op GeenStijl gelinkte artikel staat in de allertijdenlijst, maar ook de video’s scoren beter dan ooit), terwijl het aantal reacties (toch ook vaak een grote bron van traffic) zo afneemt. Persoonlijk ben ik verrast dat ik met 22 comments in een jaar tijd tot de top-10 van reaguurders behoor. Ik zal mijn best doen om ook dit jaar zo nu en dan wat (on)zinnigs te melden. 😉
Mooi gedaan, Erik!
Overigens is mijn achternaam Brinks, niet Brink… 😉
@allen: dank voor de leuke reacties!
@mgvandenbroek elk jaar weer leuk uitdaging om wat extra’s te leveren. Dit jaar gelukkig de social sharing stats aardig gelukt.
@anneliesje inderdaad niet te hopen, maar vanuit de redactie blijven we zeker stimuleren om breder aanbod te hebben dan enkel social en als we dagen we iedereen uit met fraaie onderbouwde cases te komen waar we het vak naar hoger niveau mee tillen.
@jeroenmirck inderdaad verrassend maar social sharing compenseert behoorlijk de traffic die vroeger via reacties werden gegenereerd. Persoonlijk mis ik vaak wel de reacties die zeker toegevoegde waarde bieden bij veel artikelen.
@davidbrinks sorry inmiddels gecorrigeerd. Meeste keren gelukkig wel direct goed geschreven 😉
Leuk overzicht! Ik zie dat ik met 15 reacties al een top 10 positie weet te bemachtigen 😉
Wat wellicht nog interessant is om te weten is hoeveel % van de artikelen 1 of meerdere reacties hebben gehad (over de aflopen jaren). Als die 7k reacties in 2011 zijn gegeven op slechts 10% van de artikelen, dan kun je wellicht kijken naar de kwaliteit (en of dit de laatste jaren aan het afnemen is) of wellicht het soort informatie dat bezoekers triggered om te reageren.
Thanks voor het overzicht.
Vind 65% overigens niet eens heel slecht hoor. Op 2 van de 3 artikelen wordt een reactie gegeven. Volgens mij is dat een redelijk gemiddelde. Ten opzichte van voorgaande jaren gaat het wel om een dalende trend, maar mensen lezen (en reageren) inderdaad steeds meer op andere media, zoals Twitter, Facebook en ik denk ook dat we RSS nog rustig mee kunnen nemen.
Daarnaast staan er gewoon steeds meer blogs online, steeds meer informatie en wordt het daardoor ook tijdrovender om ten eerste alles een beetje te kunnen volgen, laat staan nog tijd over te houden om te reageren.
Mooi overzicht weer Erik, veel tijd in gestoken weer.
Het enige wat ik jammer blijf vinden is dat we er nog steeds geen kwaliteitsmeting in kunnen doen. Wat is nu het beste stuk, volgens de community. We weten het populairste (meeste views), maar dat zegt niet alles over de kwaliteit. We weten het meest controversiële (reacties), maar wederom…
Ergens zou het mooi zijn als we op de één of andere manier een soort karma systeem zouden kunnen bouwen met kwaliteit van het stuk (waardering) gekoppeld aan de views of zo.
@bvdhaterd helemaal mee eens Bas! Cijfer/sterren op schaal 1-5 op super simpele wijze te geven. Hopelijk onderdeel van de nieuwe site!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!