Het grote media-jaaroverzicht 2019: like-loos Instagram en die campagne van Albert Heijn

23 december 2019, 07:00

Net als vorig jaar was het weer een jaar vol nieuws, vreemde zaken, mooie dingen en minder leuke gebeurtenissen, ook in de reclame- en mediawereld. Zoals altijd houden we dat nieuws voor je bij en vatten we het samen in dit overzicht. Wat sprong eruit? Wat blijft bij? Wat vergeten we liever heel snel? En wat nemen we mee naar 2020? Je leest het in het allesomvattende media-jaaroverzicht.

Januari

“Instagram blijft groeien, Facebook blijft achter”

Februari

Maart

  • Op de maandag in week 10 werd bekendgemaakt dat RTL Late Night stopt en diezelfde avond was de laatste aflevering te zien.
  • Facebook-boss Mark Zuckerberg denkt dat sociale netwerken zich meer gaan ontwikkelen richting intieme communicatie. Dat zou betekenen dat chatapps als Messenger en WhatsApp een grotere rol gaan spelen.
  • Ook retailers pakken de podcasttrend op. Hunkemöller lanceerde afgelopen vrijdag de serie ‘Love letters from Hunkemöller‘. Een ode aan alle inspirerende vrouwen.
  • En dan misschien wel het ‘grootste’ nieuws van maart… De break-up van Wes en Yo. Shocking!
  • De NPO wil toch niet reclamevrij worden. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een meerderheid van de tv-kijkers reclame op de NPO prima vinden.
  • Facebook blokkeert 1,5 miljoen video’s van de aanslagen in Nieuw-Zeeland. Dat is de andere kant van social media.
  • Zo’n 57.600 mensen hebben deelgenomen aan de tweede editie van de Week Zonder Vlees. Het was weer een groot succes!
  • John de Mol koopt droompaard voor Britt Dekker. Ze is dolgelukkig.
  • Apple in de clinch met Netflix én Spotify. Het conflict met de videodienst gaat over de directe concurrent die Apple komende maand in de Amerikaanse markt zet. Spotify klaagt Apple aan vanwege diens appstore-beleid.
  • De tv-reclamemarkt heeft afgelopen jaar 821 miljoen euro omgezet. Hiermee stijgt de markt met 3 procent in vergelijking met 2017. De kijktijd is gedaald met 2 procent, maar dat is een kleinere daling dan in voorgaande jaren, aldus het jaarrapport van Screenforce.
  • Beau van Erven Dorens heeft in één avond ruim 1,2 miljoen kijkers getrokken. De eerste aflevering van het nieuwe seizoen ‘Beau Five Days Inside‘ staat daarmee in de top drie van best bekeken televisieprogramma’s.

April

  • Er gaan geruchten dat Google third-party cookies gaat blocken in Chrome (vergelijkbaar met FireFox en Apple in hun browsers), waardoor retargeting lastiger wordt. Hierdoor worden contextuele targeting en data van bezoekers veel meer waard.
  • Meer nieuws van Google: het bedrijf stapt over op first-price auction. In dit artikel lees je meer over het verschil tussen first-price en second-price auctions en de impact die het gaat hebben op het programmatic landschap.
  • Lush verlaat social media: ‘it’s getting harder to talk to customers.’ Lush wil op een andere manier in gesprek gaan met haar klanten.
  • Podcast wint terrein! Ruim 2 miljoen Nederlanders luisteren naar podcasts.
  • Tien historische slogans. Wie herkent alle tien de slogans?
  • Eindelijk is het dan zo ver! &C opent de deuren van een nieuw kantoor. Dit is niet alleen een nieuwe plek voor de redactie en studio, maar ook een &C-store met producten en een &Coffee Corner waar iedereen zeven dagen per week terecht kan.
  • In april draait alles om Coachella, een muziekfestival dat door sommigen *met een knipoog* de Oscars voor influencers wordt genoemd. Dit artikel van Forbes geeft inzicht in de nieuwe keuze influencers dit jaar, met meer focus op micro-influencers. En wat waren eigenlijk de beste merk-activaties bij deze editie?
  • Een interessant interview met Sven Sauvé, CEO van RTL Nederland over de strategie van RTL en de integratie met BrandDeli.
  • Hoewel het medialandschap sterk in verandering is, blijft de tijd die Nederlanders aan media besteden vrijwel gelijk. In 2018 komt de totale mediatijd weer uit op 8 uur en 23 minuten per dag. Dat betekent echter niet dat alles bij hetzelfde blijft, zo groeit on demand kijken fors. Hier de samenvatting van de samenvatting.
  • Niet te missen: de socialmediatrends van april. En blik vooruit: LinkedIn geeft vast een update over de toekomstige advertentiemogelijkheden.
  • Ken jij het begrip content shock al? Het is eigenlijk een ander woord voor information overload: het verschijnsel dat we meer content voorgeschoteld krijgen dan we kunnen verwerken. Het krijgen en behouden van aandacht is daarmee één van de grootste uitdagingen van marketeers geworden.
  • Inspirerend om te zien hoe betekenisvolle reclame wordt ingezet tijdens Dodenherdenking en Bevrijdingsdag.

“Het krijgen en behouden van aandacht is één van de grootste uitdagingen van marketeers geworden”

Mei

Juni

“Personalisatie zorgt ervoor dat consumenten eerder een aankoop doen”

Juli

Augustus

  • Goedkoop een milkshake scoren? Kortingen op fastfood zijn natuurlijk niet heel bijzonder, maar de Burger King in Koeweit koppelt zijn kortingen aan de temperatuur (aan de hand van een algoritme). Bij een temperatuur van 51+ (!) graden zijn de frisdranken, milkshakes en sundaes zelfs gratis.
  • Vermaak voor de vrije uurtjes: de podcasts van The Best Social. De hosts en hun gasten (onder andere Tim Hofman, Chef LindaNieuws en Vjeze Fur) delen hoe zij social media gebruiken.
  • Wisten jullie dat Bill Gates de term ‘content is king’ de wereld in heeft geslingerd? En dat al in 1996. Vandaag de dag is het misschien nog wel relevanter dan ooit. Lees hier hoe waardevolle content bijdraagt aan een hoge ROI.
  • Micro-, meso-, macro-influencers: de discussie blijft gaande. Frankwatching legt het nog eens uit en brengt in beeld hoe filmsterren tegenwoordig influencers worden en visa versa.
  • Wat valt onder de noemer tenenkrommend jargon?
  • Na Lowlands – de afsluiter van het festivalseizoen – heeft online marketingbureau Team Nijhuis de festivals in Nederland naast elkaar gezet in een infographic en laat zien hoe belangrijk marketing is.
  • Pfieuw! De Zweedse YouTuber Pewdiepie heeft de 100 miljoen abonnees bereikt. Hij is de eerste persoon die dit ooit gehaald heeft. De reden van zijn succes? Hij is zichzelf. Het succes heeft ook zijn keerzijde, als je leest wat hij al over zich heen heeft gekregen in de afgelopen jaren.
  • Playstation lanceert een gamingtoernooi met YouTube-influencers. De eerste drie afleveringen hebben al meer dan 75.000 views behaald.
  • Zagen jullie ‘m ook? De #ad-reclame van de Reclame Code Commissie. Deze laat zien dat online ads volledig geïntegreerd zijn in onze samenleving.
  • Wat zijn de contenttrends van 2019?
  • Kantoortermen … Ik fiets even de meeting erin, zodat we het samen kunnen aftikken tijdens de VRIJMIBO, joe.
  • Dutchies aan de top! NL Netflix in de maak?
  • Tony’s Chocolonely is niet meer weg te denken uit de Nederlandse schappen. Dat is niet zomaar! Naast dat ze heerlijke chocolade maken, hebben ze een bewonderenswaardige PR-machine. In RTLZ ‘Uitblinkers in Zaken‘ krijgen we een kijkje achter schermen van dit mooie merk.

September

“Pinterest beweegt eindelijk mee met de markt”

Oktober

November

Speciaal voor de week van werkstress:

“Instagram lijkt toch echt likes te gaan verwijderen”

En het nieuws van de maand:

December

“Het emotiegehalte is weer lekker hoog in de kerstcommercials”

Uiteraard is een jaaroverzicht nooit compleet, zeker niet in december, als het jaar nog niet eens voorbij is. Toch hopen we met bovenstaande nieuwtjes en trends een beeld te hebben kunnen schetsen van het reclame- en mediajaar 2019.

Phileas Fox
directeur bij Adfactor

Directeur van Adfactor, een bureau gespecialiseerd in contentmarketing en native advertising.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!