Het grote media-jaaroverzicht 2019: like-loos Instagram en die campagne van Albert Heijn
Net als vorig jaar was het weer een jaar vol nieuws, vreemde zaken, mooie dingen en minder leuke gebeurtenissen, ook in de reclame- en mediawereld. Zoals altijd houden we dat nieuws voor je bij en vatten we het samen in dit overzicht. Wat sprong eruit? Wat blijft bij? Wat vergeten we liever heel snel? En wat nemen we mee naar 2020? Je leest het in het allesomvattende media-jaaroverzicht.
Januari
- Het begin van een nieuw jaar: een mooi moment om terug te kijken op 2018 en vooruit te kijken naar de trends voor 2019.
- Humor als medicijn tegen Blue Monday: dit zijn zes levenslessen om de dag positief te beginnen.
- Het gebruik van social meda leidt níet tot slaap- of psychische problemen. Uit onderzoek blijkt dat bij geen enkele leeftijdsgroep sprake is van een negatieve invloed van sociale media.
- Instagram blijft groeien, Facebook blijft achter. GFK deelt een mooi onderzoek met het maandbereik van diverse online media.
- Wat willen jongeren in 2019? Marketingtribune is in de trends gedoken en heeft alles uitgebreid uitgezet voor ons met een onderzoek dat zich richt op jongeren en jong volwassenen van 10 tot 30 jaar.
- NS brengt de eerste WhatsApp-thriller van Nederland uit, Ontspoord, geschreven door Melle Runderkamp. Het verhaal bestaat uit ongeveer 210 berichten in tekst, foto en video.
- Waarom native advertising in 2019 blijft groeien.
- Dry January: een maand niet drinken is sowieso beter voor je lichaam, maar wat is de invloed van reclame bij dit fenomeen? Vijf observeringen, vanuit een marketingperspectief.
- Het Fyre Festival, ofwel het grootste feest nooit gehouden. Over het mislukte Fyre Festival en de ethische grenzen van een influencer-samenleving, naar aanleiding van de Netflix-docu.
- Uit het Nationale Social Media Onderzoek 2019 blijkt dat een half miljoen Nederlanders in 2018 is afgehaakt op Facebook.
- Onderzoeksbureau Newcom publiceerde het Nationale Social Media Onderzoek 2019 met alle trends en verwachtingen voor 2019.
- Apple maakte voor het Chinese Nieuwjaar een korte film, volledig gefilmd met de nieuwe iPhone XS, om de videokwaliteit van de iPhone aan te tonen.
- Nike en Intersport slaan de handen ineen en komen met een podcastreeks voor hardlopers.
“Instagram blijft groeien, Facebook blijft achter”
Februari
- De jaarlijkse Super Bowl was weer een spektakel. Bijna net zo belangrijk als de wedstrijd en de halftime show, zijn de bijzondere reclames. Een spotje tijdens de pauzes van de wedstrijd kostte dit jaar een recordbedrag van 5,2 miljoen dollar per 30 seconden. Damn!
- Diesel laat in de nieuwe campagne zien dat het véél comfortabeler is om een influencer te volgen, dan er één te zijn. De boodschap van de reeks reclamespotjes? Wie Diesel draagt, gaat zorgeloos door het leven.
- Trending op YouTube: de eerste podcast van Monica Geuze. In nog geen 24 uur bijna honderdduizend keer bekeken.
- Volgens een onderzoek van Mediaxplain heeft het vertrek van Edwin Evers bij Radio 538 gezorgd voor het vertrek van bijna een kwart van de luisteraars.
- Het kabinet heeft aangegeven een reclamevrije NPO te willen. De bond van adverteerders reageert fel en geeft aan dat dit onnodig en desastreus is voor de kwaliteit van radio- en televisieprogramma’s bij de NPO.
- Een stukje marketingpsychologie: hoe de jokers in ‘Wie is de Mol’ ons een lesje leren over beïnvloedingstechnieken.
- Interessant artikel over de generatie van de toekomst: Generatie Z en haar instantcultuur.
- Vanaf 1 maart ziet Van Der Vorst geen sterren meer, maar vooral contentmarketingstrategieën. Hij wordt de nieuwe directeur van RTL. Zijn collega Linda de Mol gaat ook voor een carrièreswitch en wordt de nieuwe creatief directeur van Net5.
- Content maken is zo makkelijk nog niet. Dit zijn de leukste taalvoutjes van 2018.
- Print is alive and kickin’, vooral onder jongeren. Maar dan wel verrijkt met interactieve mogelijkheden zoals AQ-codes.
- De nieuwe privacywet deed zijn intrede, maar wordt lang niet door iedereen nageleefd. Welke informatie zien de websites, wat weet je telefoon over jou en luisteren Alexa/Google Home mee? NOS duikt in het onderwerp.
- De omgeving van de reclame heeft effect op hoe de reclame wordt ontvangen. Campaignlive.co legt de resultaten van premium ads en social ads naast elkaar.
- Mede door kritische lezers die zich zorgen maken om fast fashion, worden influencers steeds bewuster. Zij gaan voor duurzamere shop-alternatieven. Meer over deze trend? Lees het artikel hier.
- Bij YouTube-filmpjes met kinderen is het niet meer mogelijk om reacties te plaatsen. YouTube doet dit om ongepaste opmerkingen te voorkomen, zo meldt het AD.
Maart
- Op de maandag in week 10 werd bekendgemaakt dat RTL Late Night stopt en diezelfde avond was de laatste aflevering te zien.
- Facebook-boss Mark Zuckerberg denkt dat sociale netwerken zich meer gaan ontwikkelen richting intieme communicatie. Dat zou betekenen dat chatapps als Messenger en WhatsApp een grotere rol gaan spelen.
- Ook retailers pakken de podcasttrend op. Hunkemöller lanceerde afgelopen vrijdag de serie ‘Love letters from Hunkemöller‘. Een ode aan alle inspirerende vrouwen.
- En dan misschien wel het ‘grootste’ nieuws van maart… De break-up van Wes en Yo. Shocking!
- De NPO wil toch niet reclamevrij worden. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een meerderheid van de tv-kijkers reclame op de NPO prima vinden.
- Facebook blokkeert 1,5 miljoen video’s van de aanslagen in Nieuw-Zeeland. Dat is de andere kant van social media.
- Zo’n 57.600 mensen hebben deelgenomen aan de tweede editie van de Week Zonder Vlees. Het was weer een groot succes!
- John de Mol koopt droompaard voor Britt Dekker. Ze is dolgelukkig.
- Apple in de clinch met Netflix én Spotify. Het conflict met de videodienst gaat over de directe concurrent die Apple komende maand in de Amerikaanse markt zet. Spotify klaagt Apple aan vanwege diens appstore-beleid.
- De tv-reclamemarkt heeft afgelopen jaar 821 miljoen euro omgezet. Hiermee stijgt de markt met 3 procent in vergelijking met 2017. De kijktijd is gedaald met 2 procent, maar dat is een kleinere daling dan in voorgaande jaren, aldus het jaarrapport van Screenforce.
- Beau van Erven Dorens heeft in één avond ruim 1,2 miljoen kijkers getrokken. De eerste aflevering van het nieuwe seizoen ‘Beau Five Days Inside‘ staat daarmee in de top drie van best bekeken televisieprogramma’s.
April
- Er gaan geruchten dat Google third-party cookies gaat blocken in Chrome (vergelijkbaar met FireFox en Apple in hun browsers), waardoor retargeting lastiger wordt. Hierdoor worden contextuele targeting en data van bezoekers veel meer waard.
- Meer nieuws van Google: het bedrijf stapt over op first-price auction. In dit artikel lees je meer over het verschil tussen first-price en second-price auctions en de impact die het gaat hebben op het programmatic landschap.
- Lush verlaat social media: ‘it’s getting harder to talk to customers.’ Lush wil op een andere manier in gesprek gaan met haar klanten.
- Podcast wint terrein! Ruim 2 miljoen Nederlanders luisteren naar podcasts.
- Tien historische slogans. Wie herkent alle tien de slogans?
- Eindelijk is het dan zo ver! &C opent de deuren van een nieuw kantoor. Dit is niet alleen een nieuwe plek voor de redactie en studio, maar ook een &C-store met producten en een &Coffee Corner waar iedereen zeven dagen per week terecht kan.
- In april draait alles om Coachella, een muziekfestival dat door sommigen *met een knipoog* de Oscars voor influencers wordt genoemd. Dit artikel van Forbes geeft inzicht in de nieuwe keuze influencers dit jaar, met meer focus op micro-influencers. En wat waren eigenlijk de beste merk-activaties bij deze editie?
- Een interessant interview met Sven Sauvé, CEO van RTL Nederland over de strategie van RTL en de integratie met BrandDeli.
- Hoewel het medialandschap sterk in verandering is, blijft de tijd die Nederlanders aan media besteden vrijwel gelijk. In 2018 komt de totale mediatijd weer uit op 8 uur en 23 minuten per dag. Dat betekent echter niet dat alles bij hetzelfde blijft, zo groeit on demand kijken fors. Hier de samenvatting van de samenvatting.
- Niet te missen: de socialmediatrends van april. En blik vooruit: LinkedIn geeft vast een update over de toekomstige advertentiemogelijkheden.
- Ken jij het begrip content shock al? Het is eigenlijk een ander woord voor information overload: het verschijnsel dat we meer content voorgeschoteld krijgen dan we kunnen verwerken. Het krijgen en behouden van aandacht is daarmee één van de grootste uitdagingen van marketeers geworden.
- Inspirerend om te zien hoe betekenisvolle reclame wordt ingezet tijdens Dodenherdenking en Bevrijdingsdag.
“Het krijgen en behouden van aandacht is één van de grootste uitdagingen van marketeers geworden”
Mei
- Hoe haakt medialand in op Moederdag en Ramadan?
- Spotify spoort EU-gebruikers aan om te stemmen: ze laten gebruikers weten dat de EU-verkiezingen naderen.
- Niet te missen: de tegenvaller voor Ajax na 96 minuten. Ze scoren daarentegen wel een record met het aantal zoekopdrachten wereldwijd.
- De AMMA’s, het prijzencircus, heeft weer plaatsgevonden.
- Is Facebook te groot? Interessant artikel over de dominantie van Facebook.
- Fake influencers, het gaat maar door! Een nep-influencer die zich voordeed als miljonair krijgt een lange celstraf.
- Nerd alert! De blockchain: Bitcoin-prijzen knallen weer omhoog.
- DPG Media? Huh, wie? De Persgroep heeft haar naam veranderd.
- Uit onderzoek van Mindshare, Kantar en GroupM (in opdracht van Sanoma en Linda) blijkt dat vrouwen van 16 tot 49 jaar zich zowel met influencers als magazines verbonden voelen.
- Er zijn een aantal regels aangepast in de reclamecode. Zo op het eerste gezicht lijkt er niet heel veel aangepast. Belangrijk is wel dat er regels voor podcasts en Instagram Stories zijn toegevoegd en dat binnen YouTube een disclaimer voor de ‘lees meer’-knop geplaatst moet worden.
- Lil Kleine wordt medeoprichter en ambassadeur van een nieuw merk voor jongeren van Talpa Social. Het nieuwe merk opereert vanuit Talpa Social, waar nu ook content voor StukTV, Giere Gasten en Social1nfluencers wordt gecreëerd. Ze willen een crossmediaal aanbod genereren. Albert Verlinde is in elk geval enthousiast: “Hij is natuurlijk een held op dat vlak met de muziek die hij maakt, de kledinglijn die hij uitbrengt, de patatjes die hij bakt en cafeetjes die hij opent. Alles wat hij doet wordt gevreten.”
- Een meneer dacht een stofzuiger voor een mooi prijsje te krijgen, maar kocht per ongeluk een kinderstofzuiger. Zijn tweet bleef niet onopgemerkt en Miele speelde er slim op in.
- Gillette heeft een nieuwe opvallende campagne, waarin een vader zijn transgender zoon leert hoe hij zich moet scheren. Gillette zette jarenlang een meer clichématig beeld over mannen neer, maar gaat nu voor een andere koers.
Juni
- Pushnotificaties kunnen nu direct vanaf een website op desktop of laptop verstuurd worden (dus niet meer alleen vanuit een app). Net als bij een app hoeft de browser hiervoor niet open te zijn, ook niet in de achtergrond.
- Gaat het dan toch echt gebeuren? Instagram gaat like-loos.
- Een must-read artikel over de impact van visuals en video, onder andere op kanalen als Pinterest. Zo blijkt dat 93 procent van de actieve gebruikers Pinterest zegt te gebruiken voor het plannen van toekomstige aankopen. En 83 procent heeft wel eens iets gekocht naar aanleiding van een pin.
- Nielsen onderstreept weer dat podcast-advertising een positief effect heeft op doelstellingen zoals merkbekendheid, advertentieherinnering, betrokkenheid, aanbeveling en aankoopintentie. IAB verwacht dan ook dat de bestedingen aan podcast-advertising in 2019 meer dan 500 miljoen dollar zullen bedragen.
- Waarom personalisatie in je merkcommunicatie belangrijk is? 86 Procent van de consumenten geeft aan dat personalisatie impact heeft op hun aankoopbesluit. Strekking van het artikel: personalisatie zorgt ervoor dat consumenten eerder een aankoop doen.
- De publieke omroep (tv) stopt toch met het tonen van reclame tot en met 20:00 uur.
- Elke maand beschrijft Marketingfacts vijf interessante YouTube-ontwikkelingen. De belangrijkste les? Zet YouTube meer in als een blog dan als een sociaal netwerk, want het doorplaatsen van hele korte video’s op YouTube levert je geen succes op.
- Leuk om te zien dat steeds meer merken een eigen podcastkanaal en podcastserie opzetten. Bol.com is gestart met een zakelijke podcastreeks om zakelijke klanten te informeren. De eerste aflevering gaat over pakketjes retourneren: ideaal voor de consument, maar vaak lastig voor de ondernemer.
- The Avocado Show (hét avocadorestaurant) sluit Digital Marketing Live af.
- Wat gebeurt er in Cannes? De beste reclames worden bekroond: een paar insights van Yvonne van Bokhoven (Lewis).
- Zeeman komt weer verrassend uit de hoek, nu met ondergoed gedragen door ouderen.
- Als je dan toch klaar bent met Game of Thrones… Bright laat zien hoe we verder moeten.
“Personalisatie zorgt ervoor dat consumenten eerder een aankoop doen”
Juli
- Hoe bereik je B2B-publiek met influencers tussen voortdurend wijzigende algoritmes op social media en de AVG-bepalingen?
- De eerste voice-services zijn ontwikkeld: dit zijn de zes lessen na de eerste voice-ophef.
- Wow! Vanaf vijf jaar gebruiken Nederlandse kinderen al een mobiel toestel. En vanaf 14 jaar heeft elk kind al een eigen mobiel toestel, blijkt uit onderzoek van Telecompaper.
- Op verzoek van Colin Kaepernick besluit Nike om Air Max-sneakers, speciaal ontworpen voor the Fourth of July, terug te trekken. Aan de achterkant van de schoen staat namelijk de ‘Betsy Ross-vlag’ afgebeeld.
- Amazon gaat lekker! De in Amerika gestarte webshop bestaat 25 jaar en is nu 1 biljoen dollar waard. De internationale Bol.com beïnvloedt in Duitsland 31 procent van de detailhandel, dat is nog meer dan werd gedacht. Ondanks de vele geruchten heeft Amazon helaas bevestigd dat voorlopig niet naar Nederland te komen.
- WPK en Mediatest hebben samen onderzoek gedaan naar het gedrag en de voorkeuren van Nederlandse Millennials en Generation Z op het gebied van onder andere food, online shopping en social media.
- Defensie maakt een nieuwe YouTube-serie: Target. Met Target wil Defensie een doelgroep bereiken die zich vooral bezighoudt met social media en gaming.
- Een toffe inhaker van de Spaanse serie ‘La Casa De Papel’ Seizoen 3. Ze breken in tijdens de Kornuit-commercial.
- Febo komt met de allerlaatste collectie en ze hebben niemand minder dan Famke Louise voor deze klus gestrikt.
- Facebook gaat impactvolle wijzigingen doorvoeren op de vormgeving en de performance van de ads.
- Het Pride-weekend met de beroemde botenparade is weer voorbij. Roze frietsaus, regenboog-ijsjes en kleurrijke t-shirts. Tientallen merken deden mee met de Pride-gekte.
Augustus
- Goedkoop een milkshake scoren? Kortingen op fastfood zijn natuurlijk niet heel bijzonder, maar de Burger King in Koeweit koppelt zijn kortingen aan de temperatuur (aan de hand van een algoritme). Bij een temperatuur van 51+ (!) graden zijn de frisdranken, milkshakes en sundaes zelfs gratis.
- Vermaak voor de vrije uurtjes: de podcasts van The Best Social. De hosts en hun gasten (onder andere Tim Hofman, Chef LindaNieuws en Vjeze Fur) delen hoe zij social media gebruiken.
- Wisten jullie dat Bill Gates de term ‘content is king’ de wereld in heeft geslingerd? En dat al in 1996. Vandaag de dag is het misschien nog wel relevanter dan ooit. Lees hier hoe waardevolle content bijdraagt aan een hoge ROI.
- Micro-, meso-, macro-influencers: de discussie blijft gaande. Frankwatching legt het nog eens uit en brengt in beeld hoe filmsterren tegenwoordig influencers worden en visa versa.
- Wat valt onder de noemer tenenkrommend jargon?
- Na Lowlands – de afsluiter van het festivalseizoen – heeft online marketingbureau Team Nijhuis de festivals in Nederland naast elkaar gezet in een infographic en laat zien hoe belangrijk marketing is.
- Pfieuw! De Zweedse YouTuber Pewdiepie heeft de 100 miljoen abonnees bereikt. Hij is de eerste persoon die dit ooit gehaald heeft. De reden van zijn succes? Hij is zichzelf. Het succes heeft ook zijn keerzijde, als je leest wat hij al over zich heen heeft gekregen in de afgelopen jaren.
- Playstation lanceert een gamingtoernooi met YouTube-influencers. De eerste drie afleveringen hebben al meer dan 75.000 views behaald.
- Zagen jullie ‘m ook? De #ad-reclame van de Reclame Code Commissie. Deze laat zien dat online ads volledig geïntegreerd zijn in onze samenleving.
- Wat zijn de contenttrends van 2019?
- Kantoortermen … Ik fiets even de meeting erin, zodat we het samen kunnen aftikken tijdens de VRIJMIBO, joe.
- Dutchies aan de top! NL Netflix in de maak?
- Tony’s Chocolonely is niet meer weg te denken uit de Nederlandse schappen. Dat is niet zomaar! Naast dat ze heerlijke chocolade maken, hebben ze een bewonderenswaardige PR-machine. In RTLZ ‘Uitblinkers in Zaken‘ krijgen we een kijkje achter schermen van dit mooie merk.
September
- Amazon zet nieuwe stappen op het gebied van influencer-marketing met uitbreidingen in de ‘influencer storefronts’. Het bedrijf wil het voor influencers zo makkelijk mogelijk maken om onder andere hun socialmediacontent door te plaatsen op het platform.
- Eva Jinek zegt gedag tegen de publieke omroep en ‘hallo’ tegen RTL.
- Vjèze Fur van de Jeugd van Tegenwoordig brengt kookboek ‘Lekker Fred’ uit. Bij de Wereld Draait Door vertelt hij er meer over.
- Pinterest beweegt (eindelijk) mee met de markt en creëert advertentiemogelijkheden. Lees alles over Pinterest advertising.
- Nederlandse vloggers lopen één van de best beveiligde militaire basissen in Amerika binnen, tja, en daar zit je dan.
- Podcast ‘The Brief’ (WPK) met Wendy Pouw (IAB), waarin onder andere het audioboek van de Ikea wordt behandeld. Én waarom Netflix je favoriete shows stop zet.
- Apple TV+ start 1 november 2019 voor 5 euro per maand, of je kunt bij aanschaf van een Apple-product een jaar lang kosteloos gebruikmaken van de diensten.
- Disney+ start 12 november 2019 in Nederland. Tot die tijd kan iedereen genieten van een gratis proefabonnement.
- Pathé Thuis is de eerste adverteerder aanwezig in treinen.
“Pinterest beweegt eindelijk mee met de markt”
Oktober
- Dit zijn de genomineerden van ‘DeInfluencer50’ 2020.
- Instagram gaat je helpen pestkoppen te negeren.
- Facebook heeft drie nieuwe interactieve advertentiemogelijkheden.
- Albert Heijn heeft een nieuwe campagne gelanceerd waar niet iedereen blij mee is.
- Nienke Plas sleept twee grote prijzen binnen op het Televisier-Ring Gala.
- Wist je dat 50 procent van de consumenten hun aankoopbeslissing baseert op online klantbeoordelingen en reviews?
- De meestgestelde vragen over influencer-marketing.
- Wat populair is op Instagram, start op TikTok.
- Koningin Máxima vindt de baard van Willem-Alexander een blijvertje. Wat vinden jullie ervan?
- Lees hier hoe je de ‘New Generation Parents’ bereikt.
- Een kijkje achter de schermen voor shoppen op Instagram.
- “Consumenten zijn bereid meer te betalen voor producten die natuurlijk zijn”. Lees hier waarom.
- De boeren kwamen naar Den Haag om te protesteren (en dat was te horen ook op het kantoor van Adfactor). Gelukkig hebben ze wel voor een lekker ontbijtje gezorgd vanwege de overlast.
- Er kan weer worden gestemd op de beste media-exploitanten en mediabureaus van Nederland voor het Media Report 2019 van Adformatie.
- Groot nieuws voor Adfactor: de salesactiviteiten van Adfactor, BrandDeli, RTL en Triade Media worden ondergebracht in een netwerk genaamd Ad Alliance.
- Een interactieve podcast van Nederlandse bodem? Het bestaat!
November
Speciaal voor de week van werkstress:
- Ervaar je stress op werk? Dan kan muziek het antwoord zijn. Plug die oordoppen in, ga naar Spotify en kies een van deze vier lijsten.
- Wees lief voor je lichaam. Een lijst van tien simpele oefeningen die stress verminderen.
- Uit verschillende onderzoeken blijkt dat koolhydraten ervoor zorgen dat de hersenen meer serotonine aanmaken. Dit hormoon zorgt ervoor dat mensen ontspannen. Lees hier meer over de invloed van voeding op je stresslevel.
“Instagram lijkt toch echt likes te gaan verwijderen”
En het nieuws van de maand:
- Hoe Koning Toto met een gerevitaliseerd merk een omzetrecord scoort.
- Nestlé vond een nieuwe invalshoek op social media: catfluencers, voor alle kattenfans.
- Singles Day is een groot succes, zo blijkt uit de euro’s die hieruit rollen.
- Instagram lijkt toch echt likes te gaan verwijderen. Of zou het wederom bluf zijn?
- Het Britse merk John Lewis heeft het weer voor elkaar! Elk jaar weet de keten mensen te ontroeren met de kerstcommercial. Maar John Lewis is niet de enige in Engeland die flink uitpakt.
- Nederland zit klaar voor Black Friday. Het zoekverkeer bij Google, in de aanloop naar 29 november, ligt 49 procent hoger dan in 2018.
- Algoritmes op social media draaien op engagement. Het belang van creatieve en deelbare content is groter dan ooit. Hoe val je nog op met je content?
- Trek de kerstballen maar van zolder en haal die foute kersttrui uit de kast, want Sky Radio is weer omgetoverd tot The Christmas Station.
- De kortingen vlogen ons om de oren tijdens Black Friday, maar een groot aantal winkels adverteert met nepaanbiedingen. De consumentenbond heeft er onderzoek naar gedaan.
- Wist je dat de app TikTok al één miljoen Nederlandse gebruikers heeft? De app wordt vooral gebruikt door jongeren tussen de 6 en 18 jaar en is nog redelijk onbekend bij het grote publiek. Toch groeit de app hard.
December
- Het songfestival is, sinds de winst van Duncan Laurence een half jaar geleden, constant in het nieuws. Zo zijn de presentatoren al bekend en bekijkt de organisatie hoe zwarthandel tegengaan kan worden.
- De Loden Leeuw voor irritantste reclame gaat dit jaar naar deze commercial.
- Waarom een kijkminuut steeds meer oplevert.
- Om in kerstsfeer te komen: de kerstcommercials van de supermarkten. Het emotiegehalte is weer lekker hoog. Wat is jouw favoriet?
- Steeds meer merken zoeken online radio op, zo ook LINDA.
- Woensdag 4 december ging de documentaire ‘Ik ben influencer’ in première. Laura Venema van RTL volgde Kaj Gorgels, Juultje Tieleman en Quecee anderhalf jaar lang om tot dit resultaat te komen. Nu te zien op Videoland.
- Vrouwen tussen de 35 en 44 jaar zijn de grootste shoppers tijdens Black Friday.
- Huh, wat? Swapfiets verhuurt nu ook fietsen via Bol.com. Het bedrijf is één van de weinige merken die niet een product, maar een dienst aanbiedt via het winkelplatform.
- DPG Media neemt Sanoma over en wordt daarmee een mediagigant van ongekende omvang.
- Sinterklaas minder populair dan de Kerstman? Het ING Economisch Bureau deed onderzoek naar de populariteit van beide feestdagen onder Nederlandse huishoudens.
“Het emotiegehalte is weer lekker hoog in de kerstcommercials”
Uiteraard is een jaaroverzicht nooit compleet, zeker niet in december, als het jaar nog niet eens voorbij is. Toch hopen we met bovenstaande nieuwtjes en trends een beeld te hebben kunnen schetsen van het reclame- en mediajaar 2019.