De lijst der lijsten: het Marketingfacts Jaaroverzicht 2014!
De natte droom van cijferfetisjisten
31 december. Laatste dag van het jaar. Trouwe fans en bloggers voelen hem al aankomen… het is weer tijd voor de lijst der lijsten het Marketingfacts Jaaroverzicht 2014!
Wat waren in 2014 de populairste artikelen op Marketingfacts qua doorkliks en reacties? Welke artikelen werden het meest gedeeld in de social media? Wie waren de topbloggers in 2014 qua aantal artikelen op Marketingfacts en de doorkliks naar de artikelen? En last but not least, welke Marketingfacts-leden reageerden in 2014 nu het vaakst op Marketingfacts? Naast deze cijfers over 2014 ook een aantal overzichten over alle jaren heen. Tot slot zorgde Erik Wiegers, onze grafisch ontwerper aan huis, ook dit jaar weer voor een fraaie infographic van dit alles. Kortom, grijp een oliebol en blik voor een laatste keer terug op 2014…
Artikelen & reacties per jaar
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Gemiddeld 2,6 reacties per artikel op Marketingfacts in 2014. [Tweet dit]
In totaal gingen er 1.300 artikelen live op Marketingfacts in 2014. Dat alles leverde 3.371 reacties op, een gemiddelde van 2,6 reacties per artikel.
Let wel, dit zijn alleen de reacties die geplaatst zijn op Marketingfacts. Sinds de opkomst van social media zien we dat de reacties op Marketingfacts-artikelen zijn verplaatst van de site zelf naar social media. In 2007 werden er gemiddeld ruim 11 reacties per artikel geplaatst op Marketingfacts. Wie rond die tijd actief was op Marketingfacts, kan zich hier ongetwijfeld levendige discussies herinneren die zich ook niet beperkten tot 140 karakters.
De discussies zijn er nog steeds, maar vinden nu op de social platformen plaats. Begrijpelijk en ook jammer, want de reacties bij de artikelen voegen vaak wat toe aan de inhoud voor zowel bloggers, reageerders als meelezers. In 2015 wellicht maar eens opnieuw kijken naar integratie met een social tool voor de comments.
Social Accounts Marketingfacts
|
|||||
---|---|---|---|---|---|
|
|
|
|
|
|
2011 |
|
|
|
|
|
2012 |
|
|
|
|
|
2013 |
|
|
|
|
|
2014 |
|
|
|
|
|
LinkedIn Marketingfacts met 61 procent relatief grootste groeier [Tweet dit]
Niet verwonderlijk, maar alle social accounts van Marketingfacts zijn het afgelopen jaar verder gegroeid qua aantal fans/volgers. In absolute zin waren Twitter en Facebook de grootste stijgers. In relatief zin lieten LinkedIn en Google echter de meeste groei zien; het LinkedIn-account van Marketingfacts groeide met maar liefst 61 procent, gevolgd door Google+ met 51 procent.
TOP 10 MARKETINGFACTS 2014
|
|
---|---|
OP BASIS VAN DOORKLIKS
|
OP BASIS VAN AANTAL REACTIES
|
Danny Oosterveer schreef het meest bekeken Marketingfacts-artikel in 2014 [Tweet dit]
Cijfers en trends doen het al jaren goed op Marketingfact en dit jaar is geen uitzondering daarop. Datasexual Danny Oosterveer’s artikelen met de cijfers rondom het socialmediagebruik in Nederland staan qua aantal doorkliks op nummer 1 en 2 in de Top10 Marketingfacts-artikelen 2014.
Voor het vierde achtereenvolgende jaar plaatste blogger Mark de Bruin vorige maand de meest interessante trends op het gebied van online en digital marketing, die in zijn beleving van toepassing zijn voor de Nederlandse markt. Artikelen die in november worden geplaatst hebben relatief minder tijd om doorkliks te genereren en in de top10 te komen. Het feit dat Mark zijn 10 trends voor online en digital marketing in 2015 toch op nummer 3 weet te komen qua aantal doorkliks, is een puike prestatie die ook aangeeft hoe geliefd relevant inzicht in de nieuwste trends is op Marketingfacts.
Blogger Stef Heutink schreef in 2014 het Marketingfacts-artikel waarop het meest werd gereageerd [Tweet dit]
Qua aantal reacties zien we andere artikelen de boventoon voeren. Met “ING toont gewoon leiderschap” weet Stef Heutink de meeste reacties op een Marketingfacts-artikel in 2014 te genereren. Qua aantal reacties een bijzondere vermelding voor Marketingfacts-blogger Edwin Vlems; maar liefst 5 artikelen van hem staan in de top-10. Een knappe prestatie in een tijd dat er vaak op social media wordt gereageerd!
TOPPERS SOCIAL SHARING 2014
|
|
---|---|
TWITTER
|
FACEBOOK
|
LINKEDIN
|
GOOGLE+
|
“Doet dat pijn, stoppen met Facebook?” is het meest gedeelde Marketingfacts-artikel op… Facebook [Tweet dit]
Het feit dat trends en cijfers op Marketingfacts worden gewaardeerd, zien we ook terug in de artikelen die het meest gedeeld zijn op Twitter, LinkedIn en Google+. Facebook wijkt wat dat betreft wel iets af. Blogger Inge Janse schreef in 2014 slechts één artikel, maar zijn persoonlijke ervaringen met het stoppen met Facebook werd wel het meest gedeelde Marketingfacts-artikel op… inderdaad: Facebook!
TOP 10 MARKETINGFACTS BLOGGERS
Op basis van aantal artikelen |
|
---|---|
2014
|
ALL TIME
|
Danny Oosterveer schreef 76 artikelen voor Marketingfacts in 2014, het meeste aantal van alle bloggers. Ward Cuiper, verantwoordelijk voor de wekelijkse Viral Fridays, staat met 52 artikelen op de 2e positie, gevolgd door Leonieke Daalder met 49 artikelen vanuit Fast Moving Targets. Marketingfacts-oprichter Marco Derksen schreef in 2014 weliswaar slechts 2 artikelen, maar schreef over alle jaren heen nog steeds de meeste artikelen voor Marketingfacts.
top 10 bloggers 2014
op basis van doorkliks |
|
---|---|
OP BASIS VAN
GEMIDDELD AANTAL DOORKLIKS
|
OP BASIS VAN
TOTAAL AANTAL DOORKLIKS
|
Wie qua gemiddeld aantal doorkliks in de top-10 wil komen, hoeft niet veel artikelen te schrijven op Marketingfacts, zo blijkt wel uit bovenstaande overzicht. Bloggers met slechts één artikel domineren toch de top-10 qua gemiddeld aantal doorkliks per artikel.
Blogger Inge Jansens artikel haalt, mede dankzij het veelvuldig delen op Facebook, het hoogste gemiddeld aantal doorkliks. Blogger Ward Cuiper is de niet bij Marketingfacts werkende blogger die in 2014 in totaal de meeste doorkliks weet te genereren met zijn 52 artikelen.
TOP 10 MARKETINGFACTS-LEDEN
o.b.v. aantal reacties |
|
---|---|
2014
|
ALL TIME
|
Patrick Steens plaatste de meeste reacties op Marketingfacts in 2014 [Tweet dit]
Zonder actieve leden geen succesvol blog. Daarom last but not least een overzicht van de leden die de meeste reacties plaatste op Marketingfacts. Let op: het gaat hierbij om leden die niet zelf bloggen.
Patrick Steenks plaatste maar liefst 80 reacties op Marketingfacts in 2014. Bart van der Kooi, vorig jaar nog op nummer 1, staat nu met 28 reacties op de tweede positie. Vincent Neleman neemt de derde positie in met 10 reacties.
Het afnemend aantal reacties op Marketingfacts heeft tot gevolg dat je met slechts 6 reacties in 2014 al in de top-10 van 2014 terecht kon komen. Door de vele reacties in voorgaande jaren voert Jeroen Mirck nog steeds de Marketingfacts-ledenlijst aan met in totaal de meeste reacties.
Marketingfacts Jaaroverzicht Infographic 2014 [Tweet dit]
Onze graphic designer Erik Wiegers, ook verantwoordelijk voor het design van de Marketingfacts Jaarboeken, maakte net als andere jaren weer een infographic voor het Marketingfacts Jaaroverzicht 2014! Erik zelf daarover:
“Ik heb het geheel dit keer eens langs een timeline geplaatst. Zo zie je bijvoorbeeld ook snel wanneer de topartikelen gemaakt zijn. Met name februari en maart hebben een aardig aandeel daarin.”
Klik op onderstaande infographic voor een grotere weergave!
Dat was Marketingfacts 2014
Met deze infographic als fraaie afsluiter komt er een eind aan een mooi overzicht van alle inspanningen van bloggers, leden en reageerders. Mede namens de hele Marketingfacts-crew:
Dit jaar weer een mooie infographic Eric mijn complimenten!
Leuk om te zien dat mensen steeds meer content consumeren op social media. Facebook is voor veel mensen toch een luxe rss feed geworden waar ze alle artikelen verzamelen. Daar zijn waar mensen zijn geloven wij als Drie Marketeers ook sterk in.