De lijst der lijsten: het Marketingfacts Jaaroverzicht 2013!

31 december 2013, 08:30

De natte droom van cijferfetisjisten

Laatste dag van het jaar. Trouwe fans weten het. Dat kan maar een ding betekenen op Marketingfacts: het Jaaroverzicht 2013!

Na de klik traditiegetrouw weer niet alleen de populairste artikelen op Marketingfacts qua doorkliks en reacties, de artikelen die het meest gedeeld werden in de social media, de topbloggers qua aantal artikelen en doorkliks en last but not least de topreageerders op Marketingfacts, maar ook de nodige overzichten over alle jaren heen. En als slagroom op deze taart voor cijferfetisjisten leverde onze grafisch ontwerper Erik Wiegers weer een fraaie infographic van dit alles. Doorklikken dus…

Aantal artikelen & Reacties

Jaar

Aantal

artikelen

Aantal

reacties

Gem. aantal

reacties

2002

255

105

0,4

2003

2.285

924

0,4

2004

2.220

3.394

1,5

2005

3.106

14.679

4,7

2006

2.735

21.022

7,7

2007

2.073

23.443

11,3

2008

1.967

16.718

8,5

2009

2.070

12.282

5,9

2010

1.887

8.239

4,4

2011

1.832

7.038

3,8

2012

1.488

6.017

4,0

2013

1.364

4.779

3.5

Gemiddeld 3,5 reacties per artikel op Marketingfacts in 2013. [Tweet dit]

Er gingen dit jaar 1.364 artikelen live op Marketingfacts. In totaal leverde dit 4.779 reacties op. Een gemiddelde van 3,5 reacties per artikel. Een groot verschil met bijvoorbeeld 2007 toen er gemiddeld maar liefst 11,5 reacties per artikel werden geplaatst. Zoals vaker aangegeven in de jaaroverzichten heeft de opkomst van social media een verschuiving teweeggebracht in de locatie van reacties. Discussies over onze artikelen vinden steeds vaker plaats op een social netwerk.

2013 is ook het jaar met het minst aantal artikelen. In 2012 gingen er weliswaar nog minder artikelen live op Marketingfacts, maar omdat Marketingfacts in november 2002 live ging niet een volledig jaar. Sterkere focus op diepgaandere (en daarmee vaak langere) artikelen in combinatie met een (nog) strakkere sturing op kwaliteit zal hier mede de oorzaak van zijn.

Social Accounts Marketingfacts

Jaar

Twitter

Facebook

LinkedIn

Google+

2011

18.807

2.249

263

363

2012

33.242

17.558

2.002

1.528

2013

49.837

36.305

7.922

20.487

Ruime verdubbeling in fans en volgers social accounts Marketingfacts in 2013 [Tweet dit]

De omvang van de social accounts van Marketingfacts op de platformen Twitter, Facebook, LinkedIn en Google+ laat een verdubbeling zien ten opzichte van 2012. Met name Google+ liet een forse stijging zien, de inspanningen van met name Danny Oosterveer op dit platform werpen wat dat betreft hun vruchten af. De stijging in omvang van onze eigen social accounts draagt ook bij aan het aantal keren dat onze artikelen weer door anderen op de social platformen worden gedeeld.

Een Marketingfactsblogger schrijft gemiddeld 4,8 artikelen per jaar. [Tweet dit]

In 2003 werd 80% van de artikelen door Marco zelf geschreven als 1 van de 12 bloggers. Dit jaar schreven Danny Oosterveer en Bram Koster, beiden in dienst van Marketingfacts, samen 14% van de artikelen. Tel het redactie-account, waaronder ook artikelen worden geschreven, er bij op en je komt op 24% van alle artikelen. De overige artikelen in 2013 kwamen uit de pen van iets minder dan 280 bloggers. In 2013 schreef een blogger (inclusief Danny, Bram en redactieaccount) op Marketingfacts gemiddeld 4,8 artikelen.

Big databeheer

Voordat we duiken in de overzichten op basis van doorkliks/views een belangrijke noot. In de loop van 2013 hebben we de telling van de views van artikelen bijgesteld. Het bleek dat bots, spiders en andere crawlers ernstig oververtegenwoordigd waren in de vastgestelde aantallen, waarop we daar een filtering op hebben toegepast in 2013. Dit betekent dat de artikelen in 2013 minder ‘views’ hebben in vergelijking met andere jaren – soms flink minder. Dat maakt de ‘all time’-overzichten minder representatief. Toch hebben we ervoor gekozen deze overzichten te tonen, omdat ze wel van waarde blijven en er ook in eerdere jaren al aanpassingen zijn geweest in de meting van views; typisch zo’n dingetje waar je tegenaan loopt in je (big) databeheer over de jaren. We hopen op termijn een calibratie te kunnen doen op álle artikelen, zodat de ‘all time’-lijsten helemaal representatief zijn.

TOP 10 MARKETINGFACTS 2013

OP BASIS VAN DOORKLIKS

  1. Alle cijfers over het socialmediagebruik in Nederland medio 2013

    34

    70426

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 30 August 2013

  2. Handig: alle trends 2013 voor social media, digital marketing, internet en mobile in 1 artikel

    door:

    datum: 1 January 2013

  3. Social media in Nederland 2013: Groei van gebruik Twitter en Facebook afgevlakt

    29

    57644

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 18 February 2013

  4. 10 socialmedia- en onlinemarketingtrends voor 2014

    22

    36901

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 7 November 2013

  5. Daft Punk: the art of building hype

    22

    29258

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 15 May 2013

  6. 14 hotte marketingtrends voor 2014

    22

    25989

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 5 December 2013

  7. Van webcare naar productinnovatie: “Broek, niet KLM-blauw”

    21

    23650

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 21 May 2013

  8. Nederlandse merken ‘beboet’ door Google voor twijfelachtige SEO-praktijken

    54

    23351

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 1 November 2013

  9. Community management = seks

    31

    23121

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 19 February 2013

  10. De 3 meest effectieve manieren voor meer likes op Facebook

    19

    22470

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 24 April 2013

OP BASIS VAN AANTAL REACTIES

  1. Het einde van het full service-reclamebureau?

    60

    16517

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 23 January 2013

  2. Nederlandse merken ‘beboet’ door Google voor twijfelachtige SEO-praktijken

    54

    23351

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 1 November 2013

  3. Sylvie, Frans en het einde van positionering

    43

    11392

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 9 October 2013

  4. Discussieer mee: de rol van sociale media in het B2B-aankoopproces

    43

    10054

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 31 July 2013

  5. Uitgelezen: Social Media is Bullshit

    38

    12562

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 2 July 2013

  6. Wil de echte Barbapapa-marketeer opstaan?

    36

    17512

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 17 January 2013

  7. Alle cijfers over het socialmediagebruik in Nederland medio 2013

    34

    70426

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 30 August 2013

  8. De onzekerheid van platte Facebook-acties

    33

    13515

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 6 March 2013

  9. Positioneren is een kunst

    32

    9430

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 14 October 2013

  10. Waarom de afdeling klantenservice het grootste gevaar voor webcare is

    32

    14363

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 23 September 2013

Meeste doorkliks voor Danny Oosterveer [Tweet dit]

Dit jaar staat Alle cijfers over het socialmediagebruik in Nederland medio 2013 van Danny Oosterveer qua doorkliks op nummer 1. Social media cijfers doen het goed, want op nummer 3 qua doorkliks staat ook een artikel van Danny over social media cijfers in Nederland. Een bijzondere vermelding voor Saskia van der Hilst-Tilmans. Haar allereerste artikel op Marketingfacts met de titel Community management = seks was meteen goed voor een nummer 9 positie in de top10 qua aantal doorkliks.

Meeste reacties voor Bas van de Haterd [Tweet dit]

In de top10 op basis van aantal reacties een paar bijzondere noteringen. Blogger Marguerite Tachet schreef 3 artikelen voor Marketingfacts maar behaalde met haar artikel over de rol van social media in B2B aankoopproces een 4e positie met 43 reacties. Qua aantal reacties schreef Bas van de Haterd het beste artikel in 2013. Zijn artikel over het einde van het fulservice bureau zorgde voor maar liefst 60 reacties.

TOPPERS SOCIAL SHARING 2013

TWITTER

  1. Alle cijfers over het socialmediagebruik in Nederland medio 2013

    34

    70430

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 30 August 2013

FACEBOOK

  1. Daft Punk: the art of building hype

    22

    29259

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 15 May 2013

LINKEDIN

  1. Alle cijfers over het socialmediagebruik in Nederland medio 2013

    34

    70430

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 30 August 2013

GOOGLE+

  1. Google+, we moeten er echt aan geloven

    29

    22015

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 26 June 2013

Marketingfacts artikelen in 2013 meer dan 200.000 keer gedeeld in social media. [Tweet dit]

De Marketingfacts artikelen van 2013 werden meer dan 200.000 keer gedeeld in social media. Een artikel dat in 2013 live ging werd gemiddeld 150x gedeeld in de social media. Qua platform voert Twitter bij social sharing de boventoon. In 55% van de gevallen waarin een Marketingfacts artikel werd gedeeld was dit op Twitter. Linkedin neemt met 25% een tweede positie in, gevolgd door Facebook en Google+ met respectievelijk 17 en 3%.

Danny zijn artikel over social media gebruik in 2013 had qua doorkliks al een nummer 1 positionering maar werd op Twitter (1033) en LinkedIn (701) ook het meest gedeeld van alle artikelen. Danny zijn artikelen met cijfers over social media gebruik in Nederland doen het dus overall erg goed. Een mooi bewijs dat Danny zijn twitterbio “Datasexual @ Marketingfacts” geen gebakken lucht is 😉

Daft Punk: the art of building hype van blogger Bart van den Hout was op Facebook het meest gedeelde Marketingfactsartikel van 2013. Jaap Jacobs zijn artikel “Google+, we moeten er echt aan geloven” werd het meest gedeeld op… jawel Google+.

top10 bloggers 2013

op basis van doorkliks

OP BASIS VAN

GEMIDDELD AANTAL DOORKLIKS


  1. Community management = seks Saskia van der Hilst-Tilmans

    Kittyhawk

    Gemiddeld 23126 doorkliks over 1 artikelen


  2. De 7 zonden op social media en hoe je ze vermijdt Lucio Jessurun

    Blutarsky

    Gemiddeld 21429 doorkliks over 1 artikelen


  3. Handig: alle trends 2013 voor social media, digital marketing, internet en mobile in 1 artikel Mark de Bruin

    Marketing @ ANWB

    Gemiddeld 18387 doorkliks over 9 artikelen


  4. Super Bowl 2013: de reclames Pieter Bas Elskamp

    Blokker

    Gemiddeld 16362 doorkliks over 1 artikelen


  5. De 10 meest engaging Nederlandse Facebook-berichten Peter Minkjan

    Likeconomics

    Gemiddeld 15871 doorkliks over 6 artikelen


  6. Ontkracht: 10 SEO-mythes anno 2014 Eduard Blacquière

    OrangeValley

    Gemiddeld 15615 doorkliks over 1 artikelen


  7. Wat betekent 2013 voor mijn social media-strategie? (deel 1) Roderick Cremers

    Fresh Bridge B.V.

    Gemiddeld 14524 doorkliks over 4 artikelen


  8. Waarom de afdeling klantenservice het grootste gevaar voor webcare is Johan Schaap

    Probaton – QSGear.com – SocialTVUpdate.com

    Gemiddeld 14367 doorkliks over 1 artikelen


  9. Facebookberichten: wanneer en hoe vaak? Jonas Moons

    Hogeschool Utrecht

    Gemiddeld 14172 doorkliks over 1 artikelen


  10. Trends en ontwikkelingen in customer service Thierry Thijssen

    Coosto

    Gemiddeld 12785 doorkliks over 1 artikelen

OP BASIS VAN

TOTAAL AANTAL DOORKLIKS


  1. 10 interessante onderzoeken van afgelopen week Danny Oosterveer

    Marketingfacts

    Totaal 780500 doorkliks over 133 artikelen


  2. 'Trendwatcher' Jan Willem Alphenaar: contentmarketing is dé trend voor 2013 Bram Koster

    Marketingfacts

    Totaal 285665 doorkliks over 65 artikelen


  3. Marketing in de toekomst: goedkoop is geen duurkoop Edwin Vlems

    B2B

    Totaal 252193 doorkliks over 37 artikelen


  4. Week 1/2013 Viral Friday: Puppy, Charlie & UK Health Department Rudi de Groot

    Mindshare

    Totaal 171734 doorkliks over 51 artikelen


  5. Handig: alle trends 2013 voor social media, digital marketing, internet en mobile in 1 artikel Mark de Bruin

    Marketing @ ANWB

    Totaal 165482 doorkliks over 9 artikelen


  6. ReclameReview: FrieslandCampina David Brinks

    Hardcopy

    Totaal 160640 doorkliks over 41 artikelen


  7. Brechtje de Leij (NU.nl): “We gaan vol door met mobiel” Erwin Blom

    Fast Moving Targets

    Totaal 110204 doorkliks over 40 artikelen


  8. De marketingorganisatie van de toekomst volgens Joris Merks (Google) Tristan Lavender

    Deloitte

    Totaal 109735 doorkliks over 15 artikelen


  9. Uitgelezen: Social Media is Bullshit Ronald Voorn

    Brands Consultancy

    Totaal 106179 doorkliks over 15 artikelen

Elke blogger kent het fenomeen; Je schrijft met hart en ziel 10 artikelen die redelijk lopen en dan in eens heb je (soms tot je verrassing) een fikse klapper te pakken die de server doet verhitten door het aantal views. Marketingfactsblogger Saskia van der Hilst-Tilmans gaat echter nog een stapje verder; Ze schreef in 2013 haar allereerste artikel op Marketingfacts genaamd Community management = seks. Een artikel dat zoals je eerder in dit jaaroverzicht al kon lezen zeer goed scoorde. Op basis van gemiddeld aantal doorkliks per artikel staat Saskia dan ook op nummer 1 in de Marketingfacts bloggers top10 dit jaar. Danny schreef in 2013 133 artikelen voor Marketingfacts en staat op nummer 1 qua totaal aantal doorkliks.

TOP 10 MARKETINGFACTS BLOGGERS

Op basis van aantal artikelen

2013


  1. {title} Rudi de Groot

    Mindshare

    51 artikelen @reach facebook linkedIn Rudi de Groot op google+ youtube flickr 4square hyves slideshare tumblr scribd digg stumbleupon delicious website Volg Rudi de Groot via RSS


  2. {title} David Brinks

    Hardcopy

    41 artikelen @davidbrinks David Brinks op google+ Volg David Brinks via RSS


  3. {title} Edwin Vlems

    B2B

    37 artikelen @evlems linkedIn Edwin Vlems op google+ flickr slideshare website Volg Edwin Vlems via RSS


  4. {title} SWOCC

    22 artikelen @SWOCC_NL linkedIn slideshare Volg SWOCC via RSS

ALL TIME


  1. {title} Marco Derksen

    Upstream

    8211 artikelen @marcoderksen Marco Derksen op google+ Volg Marco Derksen via RSS


  2. {title} Erik van Roekel

    ING Groep

    841 artikelen @evr facebook linkedIn Erik van Roekel op google+ flickr 4square slideshare delicious website Volg Erik van Roekel via RSS


  3. {title} David Brinks

    Hardcopy

    323 artikelen @davidbrinks David Brinks op google+ Volg David Brinks via RSS


  4. {title} Albert Treur

    CombiTrading

    267 artikelen @mediagrid Volg Albert Treur via RSS

Naast doorkliks heb ik ook een Marketingfacts bloggers top10 gemaakt op basis van aantal artikelen, zowel in 2013 als All time. Danny Oosterveer schreef in 2013 de meeste artikelen voor Marketingfacts met forse afstand van de nummer 2 Bram Koster. Marketingfacts oprichter Marco Derksen schreef in 2013 slechts 2 artikelen voor Marketingfacts, maar dankzij fikse inspanningen in het verleden staat hij nog steeds op nummer 1 in de Marketingfactsbloggers top 10 All time met 8.211 (!) artikelen.

TOP 10 MARKETINGFACTS LEDEN

o.b.v. aantal reacties

2013


  1. {title} MikeDie

    12 reacties @MikevDiesen facebook linkedIn Volg MikeDie via RSS


  2. {title} thomebbers

    Hogeschool Windesheim

    8 reacties Volg thomebbers via RSS


  3. {title} Fedor Achterkamp

    TriMM

    5 reacties linkedIn Volg Fedor Achterkamp via RSS

ALL TIME


  1. {title} Jeroen Mirck

    Mirck Media

    786 reacties @JeroenMirck facebook linkedIn Jeroen Mirck op google+ youtube flickr hyves website Volg Jeroen Mirck via RSS


  2. Roy Huiskes

    chapter42.com

    557 reacties @chapter42 facebook Volg Roy Huiskes via RSS


  3. {title} Kasper Katje

    442 reacties Volg Kasper Katje via RSS


  4. Remco de Vries

    265 reacties @Remcodv Volg Remco de Vries via RSS


  5. Kjeld Kahn

    Void Station

    250 reacties @Kjeld facebook linkedIn Kjeld Kahn op google+ website Volg Kjeld Kahn via RSS


  6. {title} Arnoud

    244 reacties Volg Arnoud via RSS


  7. {title} Fred Zelders

    228 reacties @FZelders website Volg Fred Zelders via RSS

Last but not least een overzicht met onze leden op basis van reacties. Welke lid (exclusief Marketingfactsbloggers) plaatste de meeste reacties in 2013? Zoals eerder al aangegeven verschuiven de discussies rondom Marketingfacts artikelen de laatste jaren. Steeds vaker vinden de discussies plaatst in de social media en niet op Marketingfacts zelf. Bart van der Kooi plaatste in 2013 22 reacties op Marketingfacts en staat daarmee op nummer 1. Jeroen Mirck voert nog steeds de ledenlijst All time aan, dankzij zijn vele reacties in het verleden.

Fraaie Marketingfacts Jaaroverzicht 2013 Infographic! [Tweet dit]

Graphic Designer Erik Wiegers, ook verantwoordelijk voor het design van de Marketingfacts Jaarboeken, leverde dit jaar opnieuw een fraaie infographic van het Marketingfacts Jaaroverzicht 2013 aan! Na vorig jaar een redelijke feitelijke plaat te hebben gemaak is Erik, zoals hij zelf schreef, dit jaar gewoon gegaan voor een mooie plaat in een goede stijl. Het is dus een map geworden, waar de weg, die ‘2013’ vormt, er als basis doorheen loopt. Daarop de M! leden en de rest van de cijfers weer daaromheen. Klik op de afbeelding voor een vergroting en verken de kaart!

Dat was Marketingfacts 2013

Met de infographic komt een eind aan een mooi overzicht met de inspanningen van bloggers, leden en reageerders. Mede namens de hele Marketingfacts-crew:

Bedankt!

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie

9 Reacties

    Marcel

    Een geweldig overzicht; marketingfacts.nl geeft wederom een masterclass in transparantie, data-analyse en respect voor bezoekers en bloggers! petje af weer en op naar een mooi 2014!!!


    31 december 2013 om 10:47
    evroekel

    Elk jaar weer een behoorlijk klus, dus leuk te horen dat het overzicht wordt gewaardeerd. Thanks!


    1 januari 2014 om 19:11
    Gijsbert Oord

    Leuk overzicht! Kreeg via via te horen dat ik er ook tussen sta. Laten we dan vandaag ook maar een reactie doen om het jaar goed te beginnen. Een goed 2014!


    2 januari 2014 om 08:11
    Ewout Wolff

    Uiteraard mooi overzicht, maar ook een aantal punten van aandacht. Aantal reacties en artikelen natuurlijk. Benieuwd of er al ideeen zijn hiervoor.

    En interessant dat MF op Google+ nu al bijna meer volgers heeft dan op Facebook. Tijd om in navolging van FMT daar ook een community van MF-ers te beginnen?


    3 januari 2014 om 10:40
    Peter Bonjernoor

    Muhaha! Ik sta nog steeds op #4 in de all-time reageerlijst! :o)

    De nummer 1 van dit jaar heeft maar 22 reakties, en de nummer 10 maar 5 – was reageren not done in 2013?


    6 januari 2014 om 16:03
    bramkoster

    @Peter: aantal reacties onder blogposts neemt sowieso af, omdat de discussie zich naar Twitter en Facebook verplaatst (heeft). Maar er speelt nog iets: bloggers die reageren zijn niet opgenomen in dit overzicht, het gaat puur om de ‘leden’ (mensen die een Mf-account hebben, maar dus niet bloggen). En dat betekent dat er best mensen zijn die vaker hebben gereageerd in 2013 – zoals ik! 🙂


    6 januari 2014 om 16:07
    Peter Bonjernoor

    Ach ja – ik ben de laatste tijd (veel te) weinig op Mf geweest om dat zelf te zien. Moet ik in 2014 maar eens wat aan doen!


    6 januari 2014 om 16:11
    bramkoster

    @Peter: dat is nog eens een goed voornemen! 🙂


    6 januari 2014 om 16:17
    Kaylana

    1deOne thing is the fact one of the most widespread incentives for using your card is a cash-back and also rebate offer. Generally, you’ll have access to 1-5% back upon various expenditures. Depending on the credit cards, you may get 1% again on most acquisitions, and 5% in return on expenditures made from convenience stores, gas stations, grocery stores and also ‘member me1nsacthRr7;.


    9 augustus 2016 om 04:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!