De lijst der lijsten: het Marketingfacts Jaaroverzicht 2013!
De natte droom van cijferfetisjisten
Laatste dag van het jaar. Trouwe fans weten het. Dat kan maar een ding betekenen op Marketingfacts: het Jaaroverzicht 2013!
Na de klik traditiegetrouw weer niet alleen de populairste artikelen op Marketingfacts qua doorkliks en reacties, de artikelen die het meest gedeeld werden in de social media, de topbloggers qua aantal artikelen en doorkliks en last but not least de topreageerders op Marketingfacts, maar ook de nodige overzichten over alle jaren heen. En als slagroom op deze taart voor cijferfetisjisten leverde onze grafisch ontwerper Erik Wiegers weer een fraaie infographic van dit alles. Doorklikken dus…
Aantal artikelen & Reacties
|
|||
---|---|---|---|
|
artikelen |
reacties |
reacties |
2002 |
|
|
|
2003 |
|
|
|
2004 |
|
|
|
2005 |
|
|
|
2006 |
|
|
|
2007 |
|
|
|
2008 |
|
|
|
2009 |
|
|
|
2010 |
|
|
|
2011 |
|
|
|
2012 |
|
|
|
2013 |
|
|
|
Gemiddeld 3,5 reacties per artikel op Marketingfacts in 2013. [Tweet dit]
Er gingen dit jaar 1.364 artikelen live op Marketingfacts. In totaal leverde dit 4.779 reacties op. Een gemiddelde van 3,5 reacties per artikel. Een groot verschil met bijvoorbeeld 2007 toen er gemiddeld maar liefst 11,5 reacties per artikel werden geplaatst. Zoals vaker aangegeven in de jaaroverzichten heeft de opkomst van social media een verschuiving teweeggebracht in de locatie van reacties. Discussies over onze artikelen vinden steeds vaker plaats op een social netwerk.
2013 is ook het jaar met het minst aantal artikelen. In 2012 gingen er weliswaar nog minder artikelen live op Marketingfacts, maar omdat Marketingfacts in november 2002 live ging niet een volledig jaar. Sterkere focus op diepgaandere (en daarmee vaak langere) artikelen in combinatie met een (nog) strakkere sturing op kwaliteit zal hier mede de oorzaak van zijn.
Social Accounts Marketingfacts
|
||||
---|---|---|---|---|
|
|
|
|
|
2011 |
|
|
|
|
2012 |
|
|
|
|
2013 |
|
|
|
|
Ruime verdubbeling in fans en volgers social accounts Marketingfacts in 2013 [Tweet dit]
De omvang van de social accounts van Marketingfacts op de platformen Twitter, Facebook, LinkedIn en Google+ laat een verdubbeling zien ten opzichte van 2012. Met name Google+ liet een forse stijging zien, de inspanningen van met name Danny Oosterveer op dit platform werpen wat dat betreft hun vruchten af. De stijging in omvang van onze eigen social accounts draagt ook bij aan het aantal keren dat onze artikelen weer door anderen op de social platformen worden gedeeld.
Een Marketingfactsblogger schrijft gemiddeld 4,8 artikelen per jaar. [Tweet dit]
In 2003 werd 80% van de artikelen door Marco zelf geschreven als 1 van de 12 bloggers. Dit jaar schreven Danny Oosterveer en Bram Koster, beiden in dienst van Marketingfacts, samen 14% van de artikelen. Tel het redactie-account, waaronder ook artikelen worden geschreven, er bij op en je komt op 24% van alle artikelen. De overige artikelen in 2013 kwamen uit de pen van iets minder dan 280 bloggers. In 2013 schreef een blogger (inclusief Danny, Bram en redactieaccount) op Marketingfacts gemiddeld 4,8 artikelen.
Big databeheer
Voordat we duiken in de overzichten op basis van doorkliks/views een belangrijke noot. In de loop van 2013 hebben we de telling van de views van artikelen bijgesteld. Het bleek dat bots, spiders en andere crawlers ernstig oververtegenwoordigd waren in de vastgestelde aantallen, waarop we daar een filtering op hebben toegepast in 2013. Dit betekent dat de artikelen in 2013 minder ‘views’ hebben in vergelijking met andere jaren – soms flink minder. Dat maakt de ‘all time’-overzichten minder representatief. Toch hebben we ervoor gekozen deze overzichten te tonen, omdat ze wel van waarde blijven en er ook in eerdere jaren al aanpassingen zijn geweest in de meting van views; typisch zo’n dingetje waar je tegenaan loopt in je (big) databeheer over de jaren. We hopen op termijn een calibratie te kunnen doen op álle artikelen, zodat de ‘all time’-lijsten helemaal representatief zijn.
TOP 10 MARKETINGFACTS 2013
|
|
---|---|
OP BASIS VAN DOORKLIKS
|
OP BASIS VAN AANTAL REACTIES
|
Meeste doorkliks voor Danny Oosterveer [Tweet dit]
Dit jaar staat Alle cijfers over het socialmediagebruik in Nederland medio 2013 van Danny Oosterveer qua doorkliks op nummer 1. Social media cijfers doen het goed, want op nummer 3 qua doorkliks staat ook een artikel van Danny over social media cijfers in Nederland. Een bijzondere vermelding voor Saskia van der Hilst-Tilmans. Haar allereerste artikel op Marketingfacts met de titel Community management = seks was meteen goed voor een nummer 9 positie in de top10 qua aantal doorkliks.
Meeste reacties voor Bas van de Haterd [Tweet dit]
In de top10 op basis van aantal reacties een paar bijzondere noteringen. Blogger Marguerite Tachet schreef 3 artikelen voor Marketingfacts maar behaalde met haar artikel over de rol van social media in B2B aankoopproces een 4e positie met 43 reacties. Qua aantal reacties schreef Bas van de Haterd het beste artikel in 2013. Zijn artikel over het einde van het fulservice bureau zorgde voor maar liefst 60 reacties.
TOPPERS SOCIAL SHARING 2013
|
|
---|---|
TWITTER
|
FACEBOOK
|
LINKEDIN
|
GOOGLE+
|
Marketingfacts artikelen in 2013 meer dan 200.000 keer gedeeld in social media. [Tweet dit]
De Marketingfacts artikelen van 2013 werden meer dan 200.000 keer gedeeld in social media. Een artikel dat in 2013 live ging werd gemiddeld 150x gedeeld in de social media. Qua platform voert Twitter bij social sharing de boventoon. In 55% van de gevallen waarin een Marketingfacts artikel werd gedeeld was dit op Twitter. Linkedin neemt met 25% een tweede positie in, gevolgd door Facebook en Google+ met respectievelijk 17 en 3%.
Danny zijn artikel over social media gebruik in 2013 had qua doorkliks al een nummer 1 positionering maar werd op Twitter (1033) en LinkedIn (701) ook het meest gedeeld van alle artikelen. Danny zijn artikelen met cijfers over social media gebruik in Nederland doen het dus overall erg goed. Een mooi bewijs dat Danny zijn twitterbio “Datasexual @ Marketingfacts” geen gebakken lucht is 😉
Daft Punk: the art of building hype van blogger Bart van den Hout was op Facebook het meest gedeelde Marketingfactsartikel van 2013. Jaap Jacobs zijn artikel “Google+, we moeten er echt aan geloven” werd het meest gedeeld op… jawel Google+.
top10 bloggers 2013
op basis van doorkliks |
|
---|---|
OP BASIS VAN
GEMIDDELD AANTAL DOORKLIKS
|
OP BASIS VAN
TOTAAL AANTAL DOORKLIKS
|
Elke blogger kent het fenomeen; Je schrijft met hart en ziel 10 artikelen die redelijk lopen en dan in eens heb je (soms tot je verrassing) een fikse klapper te pakken die de server doet verhitten door het aantal views. Marketingfactsblogger Saskia van der Hilst-Tilmans gaat echter nog een stapje verder; Ze schreef in 2013 haar allereerste artikel op Marketingfacts genaamd Community management = seks. Een artikel dat zoals je eerder in dit jaaroverzicht al kon lezen zeer goed scoorde. Op basis van gemiddeld aantal doorkliks per artikel staat Saskia dan ook op nummer 1 in de Marketingfacts bloggers top10 dit jaar. Danny schreef in 2013 133 artikelen voor Marketingfacts en staat op nummer 1 qua totaal aantal doorkliks.
TOP 10 MARKETINGFACTS BLOGGERS
Op basis van aantal artikelen |
|
---|---|
2013
|
ALL TIME
|
Naast doorkliks heb ik ook een Marketingfacts bloggers top10 gemaakt op basis van aantal artikelen, zowel in 2013 als All time. Danny Oosterveer schreef in 2013 de meeste artikelen voor Marketingfacts met forse afstand van de nummer 2 Bram Koster. Marketingfacts oprichter Marco Derksen schreef in 2013 slechts 2 artikelen voor Marketingfacts, maar dankzij fikse inspanningen in het verleden staat hij nog steeds op nummer 1 in de Marketingfactsbloggers top 10 All time met 8.211 (!) artikelen.
TOP 10 MARKETINGFACTS LEDEN
o.b.v. aantal reacties |
|
---|---|
2013
|
ALL TIME
|
Last but not least een overzicht met onze leden op basis van reacties. Welke lid (exclusief Marketingfactsbloggers) plaatste de meeste reacties in 2013? Zoals eerder al aangegeven verschuiven de discussies rondom Marketingfacts artikelen de laatste jaren. Steeds vaker vinden de discussies plaatst in de social media en niet op Marketingfacts zelf. Bart van der Kooi plaatste in 2013 22 reacties op Marketingfacts en staat daarmee op nummer 1. Jeroen Mirck voert nog steeds de ledenlijst All time aan, dankzij zijn vele reacties in het verleden.
Fraaie Marketingfacts Jaaroverzicht 2013 Infographic! [Tweet dit]
Graphic Designer Erik Wiegers, ook verantwoordelijk voor het design van de Marketingfacts Jaarboeken, leverde dit jaar opnieuw een fraaie infographic van het Marketingfacts Jaaroverzicht 2013 aan! Na vorig jaar een redelijke feitelijke plaat te hebben gemaak is Erik, zoals hij zelf schreef, dit jaar gewoon gegaan voor een mooie plaat in een goede stijl. Het is dus een map geworden, waar de weg, die ‘2013’ vormt, er als basis doorheen loopt. Daarop de M! leden en de rest van de cijfers weer daaromheen. Klik op de afbeelding voor een vergroting en verken de kaart!
Dat was Marketingfacts 2013
Met de infographic komt een eind aan een mooi overzicht met de inspanningen van bloggers, leden en reageerders. Mede namens de hele Marketingfacts-crew:
Een geweldig overzicht; marketingfacts.nl geeft wederom een masterclass in transparantie, data-analyse en respect voor bezoekers en bloggers! petje af weer en op naar een mooi 2014!!!
Elk jaar weer een behoorlijk klus, dus leuk te horen dat het overzicht wordt gewaardeerd. Thanks!
Leuk overzicht! Kreeg via via te horen dat ik er ook tussen sta. Laten we dan vandaag ook maar een reactie doen om het jaar goed te beginnen. Een goed 2014!
Uiteraard mooi overzicht, maar ook een aantal punten van aandacht. Aantal reacties en artikelen natuurlijk. Benieuwd of er al ideeen zijn hiervoor.
En interessant dat MF op Google+ nu al bijna meer volgers heeft dan op Facebook. Tijd om in navolging van FMT daar ook een community van MF-ers te beginnen?
Muhaha! Ik sta nog steeds op #4 in de all-time reageerlijst! :o)
De nummer 1 van dit jaar heeft maar 22 reakties, en de nummer 10 maar 5 – was reageren not done in 2013?
@Peter: aantal reacties onder blogposts neemt sowieso af, omdat de discussie zich naar Twitter en Facebook verplaatst (heeft). Maar er speelt nog iets: bloggers die reageren zijn niet opgenomen in dit overzicht, het gaat puur om de ‘leden’ (mensen die een Mf-account hebben, maar dus niet bloggen). En dat betekent dat er best mensen zijn die vaker hebben gereageerd in 2013 – zoals ik! 🙂
Ach ja – ik ben de laatste tijd (veel te) weinig op Mf geweest om dat zelf te zien. Moet ik in 2014 maar eens wat aan doen!
@Peter: dat is nog eens een goed voornemen! 🙂
1deOne thing is the fact one of the most widespread incentives for using your card is a cash-back and also rebate offer. Generally, you’ll have access to 1-5% back upon various expenditures. Depending on the credit cards, you may get 1% again on most acquisitions, and 5% in return on expenditures made from convenience stores, gas stations, grocery stores and also ‘member me1nsacthRr7;.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!