De lijst der lijsten: het Marketingfacts Jaaroverzicht 2012!
Laatste dag van het jaar. Een jaar met als absoluut hoogtepunt natuurlijk het 10-jarig jubileum van Marketingfacts. Wie had dat ooit gedacht na een blogpost als deze? Eerder deelden we al een vette interactieve infographic met de nodige cijfers over ons 10-jarig bestaan. Vandaag is het op oudjaarsdag voor het vijfde achtereenvolgende jaar tijd voor onze jaarlijkse traditie met de enige lijst der lijsten: Het Marketingfacts Jaaroverzicht 2012.
Na de klik zie je niet alleen de populairste artikelen op Marketingfacts qua doorkliks en reacties, de artikelen die het meest gedeeld werden in de social media, de top bloggers qua aantal artikelen en doorkliks en last but not least de top reageerders op Marketingfacts, maar ook de nodige overzichten over alle jaren heen. En opnieuw leverde onze grafisch ontwerper Erik Wiegers een fraaie infographic van dit alles aan. Veel leesplezier!
Aantal artikelen & Reacties
|
|||
---|---|---|---|
|
artikelen |
reacties |
reacties |
2002 |
|
|
|
2003 |
|
|
|
2004 |
|
|
|
2005 |
|
|
|
2006 |
|
|
|
2007 |
|
|
|
2008 |
|
|
|
2009 |
|
|
|
2010 |
|
|
|
2011 |
|
|
|
2012 |
|
|
|
Lichte stijging in het gemiddeld aantal reacties
In 2012 gingen er 1.488 artikelen live op Marketingfacts verdeeld over 13 hoofdcategorieën. In de categorieën Social Media Marketing en E-business gingen de meeste artikelen live. Over Affiliate marketing werd weliswaar het minst geschreven op Marketingfacts, maar de categorie was toch nog goed voor 67 artikelen dit jaar. In totaal kregen we 6.017 reacties op de 1.488 nieuwe artikelen in 2012, een gemiddelde van 4,0 reacties per artikel.
Het jaar 2012 laat wat dat aantal reacties betreft een trendbreuk zien. In 2007 hadden we een record met gemiddeld 11,7 reacties per artikel. Door de opkomst van het microbloggen via platformen zoals Twitter daalde in de vier daarop volgende jaren het gemiddeld aantal reacties per artikel fors, tot 3,8 reacties per artikel in 2011. Hoewel de stijging dus klein is, laat 2012 met gemiddeld 4,0 reacties per artikel voor het eerst weer een lichte stijging zien, een hoopvolle verandering. Zou onze bijna 1 jaar geleden aangestelde communitymanager het tij (tegen de trends in) nu al weten te keren?
Meer bloggers actief
In 2003 werd 80% van de artikelen door Marco zelf geschreven als 1 van de 12 bloggers. In de loop der jaren is de vaste bloggerscrew gestaag uitgebreid. Vorig jaar werd 80% van de artikelen nog geschreven door 59 bloggers, dit jaar is 80% van de artikelen geschreven door 92 bloggers. Danny Oosterveer en Bram Koster, beiden in dienst van Marketingfacts, schreven gezamenlijk 32% van de artikelen in 2012. Bewust kiezen we er vanuit de redactie voor om bloggers te activeren en wordt nieuws dat we binnenkrijgen als het even kan uitgezet bij een blogger met de specifieke vakkennis op dat vlak. Die strategie zorgt er voor dat we de aanwezige vakkennis bij bloggers goed benutten, hetgeen de kwaliteit en diversiteit van artikelen weer ten goede komt.
Marketingfacts Social Accounts
|
||||
---|---|---|---|---|
|
|
|
|
|
2011 |
|
|
|
|
2012 |
|
|
|
|
Naast de site Marketingfacts zijn we natuurlijk ook zelf actief op de social platformen Twitter, Facebook, LinkedIn en Google+. Leuke, verrassende en marketingtechnisch nog steeds relevante nieuwsitems die zich bij uitstek lenen voor deze platformen worden aldaar gedeeld. En die inspanningen werpen duidelijk hun vruchten af, zoals je in het overzicht kunt zien. Mocht je nog niet met Marketingfacts verbonden zijn op deze platformen, begin 2013 dan meteen goed en …
TOP 10 MARKETINGFACTS
ARTIKELEN 2012 |
|
---|---|
OP BASIS VAN DOORKLIKS
|
OP BASIS VAN AANTAL REACTIES
|
|
Dit jaar staat het artikel Social media cijfers februari 2012: Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn, Hyves en meer van blogger Mark de Bruin met meer dan 132.000 doorkliks qua aantal doorkliks op nummer 1. Een mooie prestatie van Mark en ook nog eens bijzonder omdat hij met het artikel Handig: Alle 2012 trends voor mobiel, social media, marketing, adverteren en CRM ook nog eens de nummer 2 positie inneemt en daarnaast met het artikel 5 social media-trends 2013 met TrendStrateeg @LiekeLamb de nummer 5 positie inneemt in de top10 2012 o.b.v. aantal doorkliks. Van de totaal 9 aritkelen die hij schreef in 2012 staan er 3 in deze top 2012. Micha Coster staat met het artikel Waarom iedereen op Facebook een leuker leven heeft dan jij op nummer 3 met iets meer dan 102.000 doorkliks. In februari ging de nieuwe website van Marketingfacts live, ontwikkeld in samenwerking met Mangrove. Zo'n moment levert natuurlijk veel reacties op, dusdanig veel zelfs dat dat het Marketingfacts-artikel met de meeste reacties in 2012 is geworden.
MARKETINGFACTS TOPPERS
SOCIAL SHARING 2012 |
|
---|---|
TWITTER
door: Mischa Coster datum: 16 August 2012 |
FACEBOOK
door: Mischa Coster datum: 16 August 2012 |
LINKEDIN
door: Mischa Coster datum: 16 August 2012 |
GOOGLE+
door: Remi van Beekum datum: 17 January 2012 |
Goede artikelen leveren veel doorkliks op en worden sneller gedeeld in de social media. Gemiddeld levert een artikel op Marketingfacts in 2012 111 (re)tweets, 13 Facebook likes en 11 LinkedIn Shares op. Voor Google+ ligt het gemiddelde per artikel in 2012 onder de 1, terwijl dat in 2011 nog 2,5 was. Het delen op Twitter en Facebook is daarin tegen ten opzichte van 2011 vrijwel verdubbeld.
Mischa Coster zet dit jaar een mooie prestatie neer: zijn artikel Waarom iedereen op Facebook een leuker leven heeft dan jij wordt in absolute aantallen het meest geshared op Facebook, maar wordt ook op Twitter en LinkedIn het meest geshared van alle Marketingfacts-artikelen in 2012.
Ondanks deze nummer-1 positionering zien we ook verschillen tussen de social platformen. Niet geheel onverwacht blijkt een een artikel over Facebook sneller te worden gedeeld op Facebook dan op andere netwerken. Toch is het verrassend dat Dagboek van een Marketinghoer in de top5 staat van meest gedeelde Marketingfacts-artikelen op LinkedIn. Iets wat je niet zou verwachten gezien de titel en het zakelijke karakter van LinkedIn.
TOP 5 RECLAMEREVIEWS 2012
|
|
---|---|
2012
|
ALL TIME
|
|
David Brinks velt elke week zijn oordeel over een commercial in de ReclameReviews op Marketingfacts. Coke Zero sponsort de nieuwe James Bond-film Skyfall en maakt dit jaar de connectie tussen het merk en de film optimaal met de actie “BBC bij de KPN-commercial van vorig jaar is nog steeds met ruime afstand de ReclameReview met de meeste doorkliks All Time.
TOP 10 MARKETINGFACTS ALL TIME
|
|
---|---|
OP BASIS VAN DOORKLIKS
|
OP BASIS VAN AANTAL REACTIES
|
|
In de Marketingfacts top-10 artikelen All Time zien we het effect van de long tail. Op nummer 1 staat qua aantal doorkliks Wat zijn leuke iPad Apps voor kinderen? Een artikel dat Marco Derksen twee jaar geleden schreef en vorig jaar nog niet eens in de top-10 All Time stond. Het toenemende aantal iPads en het gebruik door kinderen i.c.m. een redelijk goed opgebouwde ranking in Google en af en toe een comment over een nieuwe app, zorgen ervoor dat dit artikel in een jaar tijd de top10 behaalt en meteen het meest bekeken artikel op Marketingfacts All time is geworden. Gefeliciteerd Marco, dat moet toch inspiratie zijn voor een paar nieuwe blogs van jou in 2013;-) Wat betreft de meeste reacties heeft ruim 5 jaar na dato het artikel Joost toegankelijk voor iedereen met 172 reacties nog steeds de meeste reacties All time. Een mooie prestatie van Gijsbregt.
top10 bloggers 2012
op basis van doorkliks |
|
---|---|
OP BASIS VAN
GEMIDDELD AANTAL DOORKLIKS
|
OP BASIS VAN
TOTAAL AANTAL DOORKLIKS
|
Niet onverwacht, gezien de top 10 van artikelen 2012, staat Mark de Bruin dit jaar qua gemiddeld aantal doorkliks per artikel op de nummer-1 positie in de top-10 Marketingfacts-bloggers. Mark schreef 9 artikelen in 2012, die gemiddeld 48.698 doorkliks opleverde. Danny Oosterveer haalde in totaal ruim 2,5 miljoen doorkliks naar zijn 187 artikelen in 2012. Eens even rekenen voor Danny zijn beoordeling…. 2,5 miljoen x gemiddeld 3 banners per artikel.. x CPM… 😉
TOP 10 MARKETINGFACTS BLOGGERS O.b.v. aantal artikelen
|
|
---|---|
2012
|
ALL TIME
|
Naast de doorkliks naar de geschreven artikel kun je de bloggers ook rangschikken naar het totaal aantal geschreven artikelen, zoals in de tabel hierboven. De top-3 Marketingfacts-bloggers op basis van totaal aantal artikelen is al een aantal jaren ongewijzigd: Marco Derksen staat op nummer 1 met 8.250 artikelen in totaal, op ruime afstand van de nummer 2 Matthijs van de Broek met 1.673 artikelen. Hoewel ik de laatste tijd minder artikelen schrijf en wat meer op de achtergrond actief ben voor Marketingfacts, staat ik met 834 artikelen voor Marketingfacts nog steeds op nummer 3.
TOP 10 MARKETINGFACTS LEDEN
o.b.v. aantal reacties |
|
---|---|
2012
|
ALL TIME
|
Leuk al die bloggers, maar als er geen reageerders zijn, is er niet echt een actieve community. Last but not least in dit artikel dan ook de top-10 Marketingfacts-leden op basis van aantal reacties in 2012 en All Time. Daarbij hebben we dit jaar de selectie aangescherpt, diegene die ooit Marketingfactsblogger is geweest, maar nu gewoon lid is, is uitgesloten van deze lijst. Mike van Hoenselaar plaatste in 2012 36 reacties op Marketingfacts en staat daarmee op nummer 1 in de leden top-10 over 2012. Het lijkt misschien raar dat iemand met 36 reacties de meeste reacties heeft geplaatst in 2012, terwijl we in totaal meer dan 6000 reactie kregen, maar veel reacties zijn van bloggers en reacties worden vaak ook niet ingelogd geplaatst waardoor deze reacties niet kunnen worden meegenomen in dit overzicht. Zorg dus dat je ingelogt bent als je een reactie plaatst als je in dit overzicht wilt komen! Jeroen Mirck voert met maar liefst 784 reacties de ledenlijst All Time aan op ruime afstand gevolgd door Roy Huiskes.
Infographic Marketingfacts Jaaroverzicht 2012
Graphic Designer Erik Wiegers, die ook verantwoordelijk was voor het Marketingfacts Jaarboek 2011 en 2012, leverde dit jaar opnieuw een fraaie infographic van het Marketingfacts Jaaroverzicht 2012 aan! Klik op de afbeelding voor een vergroting
Voor wie van dit alles naar niet genoeg kan krijgen, hier nog even de lijstjes van voorgaande jaren:
- De lijst der lijstjes: Marketingfacts 2011 in cijfers
- Marketingfacts jaaroverzicht 2010 met onze eerste eigen infographic
- De toppers 2009. Het Marketingfacts jaaroverzicht 2009
- Toppers 2008. Het Marketingfacts jaaroverzicht
- 5 jaar Marketingfacts in cijfers: deel 1 en deel 2
En voor een stukje historisch perspectief kun je ook het Back2theFuture twitteraccount van Marketingfacts volgen dat artikelen uit het archief twittert. Weet je meteen waar we ons een paar jaar geleden (terecht of niet) vreselijk druk om maakten;-)
Bedankt
Tot zover de Marketingfacts-statistieken over 2012. Het was een fikse klus om samen te stellen, maar al zeg ik het zelf: het is weer een mooi overzicht geworden met prachtige cijfers die we met zijn allen hebben gemaakt. Niet alleen de bloggers, maar ook de reageerders en lezers. Mede namens de hele Marketingfacts-crew: bedankt!
Tof overzicht van Marketingfacts! Met stipt een van mijn favoriete sites voor een frisse blik op marketing! Allen alvast een hele fijne (en veilige) jaarwisseling gewenst!
Enorm mooi overzicht Erik & Erik! Blijft mooi om te zien hoe enorm veel shares en verkeer sommige topics hebben gegenereerd. Congrats met je 1e plek Mark!
Wow wat een mooi artikel Erik. En dankjewel Danny. Is het mij na 6 jaar bloggen voor Marketingfacts toch een keer gelukt. Voor mij persoonlijk was het artikel van Mischa het hoogtepunt. Wat een waanzinnig goed artikel is dat. Met recht het meest gedeelde artikel. Morgenochtend om 10 uur verschijnt mijn eerste artikel met daarin weer alle trends 2013 voor social media, digital marketing, internet en mobile in 1 artikel.
Enorm veel respect voor Erik voor alle data die hij elk jaar weer uit het CMS weet te peuren en dat op zo’n overzichtelijke wijze weet op te schrijven 😉 En uiteraard ook zeer fraai gevisualiseerd door Erik W.!
Wow, wat een mooi overzicht. Indrukwekkende cijfers, ik kan niets anders zeggen.
Dank voor de reacties! ’t is elk jaar weer een fikse klus om samen te stellen, maar leuk om te lezen dat het gewaardeerd wordt.
Mooi overzicht (en mooie plaatjes :D)! Interessant dat juist de social sharers zich afvragen (of vinden dat hun vrienden zich moeten afvragen) waarom iedereen een leuker leven lijkt te hebben dan zijzelf.
Leuk om terug te lezen. En ik ben natuurlijk verguld met mijn eerste plek in de All Time Comment List. Het afgelopen jaar was ik hier niet zo actief, maar ik vermoed dat dat in 2013 wel weer bijtrekt. 🙂
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!